Volgens de ingewijden waar Reuters zich op baseert is Huawei intern begonnen met het ontwerp van elektrische voertuigen. Daarnaast zou de onderneming gesprekken voeren met Chinese autofabrikanten om hun fabrieken te gebruiken voor de productie. Huawei laat de elektrische auto's dan mogelijk in elkaar zetten door een dochteronderneming van het industriële staatsconcern BAIC.

'Risico op spionage'

Als Huawei inderdaad de stap naar elektrische auto's zet, is dat een grote verschuiving van de activiteiten van het bedrijf. Nu verdient de onderneming vooral geld met de verkoop van smartphones en apparatuur voor telecomnetwerken.

Dit wordt steeds moeilijker gemaakt door de Amerikaanse sancties tegen Huawei, wegens de vermeende nauwe banden met het Chinese leger en mogelijke risico's op spionage. Daardoor kunnen Amerikaanse leveranciers zonder speciale vergunning hun waren niet aan het bedrijf verkopen, en kan Huawei voor nieuwe toestellen bijvoorbeeld geen gebruik meer maken van het Android-besturingssysteem. Ook de verkoop van chips waarin Amerikaanse technologie is verwerkt, is aan banden gelegd.

Een uitbreiding naar elektrische auto's kan een uitkomst bieden voor Huawei. Thuisland China is op dit moment de grootste markt voor deze voertuigen. De Chinese regering stimuleert fors de overstap naar elektrisch rijden, om zo de zware luchtvervuiling in het land tegen te gaan.

Volgens schattingen zijn elektrische auto's in 2025 goed voor een vijfde van alle verkochte auto's in het Aziatische land.

Volgens de ingewijden waar Reuters zich op baseert is Huawei intern begonnen met het ontwerp van elektrische voertuigen. Daarnaast zou de onderneming gesprekken voeren met Chinese autofabrikanten om hun fabrieken te gebruiken voor de productie. Huawei laat de elektrische auto's dan mogelijk in elkaar zetten door een dochteronderneming van het industriële staatsconcern BAIC.Als Huawei inderdaad de stap naar elektrische auto's zet, is dat een grote verschuiving van de activiteiten van het bedrijf. Nu verdient de onderneming vooral geld met de verkoop van smartphones en apparatuur voor telecomnetwerken.Dit wordt steeds moeilijker gemaakt door de Amerikaanse sancties tegen Huawei, wegens de vermeende nauwe banden met het Chinese leger en mogelijke risico's op spionage. Daardoor kunnen Amerikaanse leveranciers zonder speciale vergunning hun waren niet aan het bedrijf verkopen, en kan Huawei voor nieuwe toestellen bijvoorbeeld geen gebruik meer maken van het Android-besturingssysteem. Ook de verkoop van chips waarin Amerikaanse technologie is verwerkt, is aan banden gelegd.Een uitbreiding naar elektrische auto's kan een uitkomst bieden voor Huawei. Thuisland China is op dit moment de grootste markt voor deze voertuigen. De Chinese regering stimuleert fors de overstap naar elektrisch rijden, om zo de zware luchtvervuiling in het land tegen te gaan.Volgens schattingen zijn elektrische auto's in 2025 goed voor een vijfde van alle verkochte auto's in het Aziatische land.