Een wereldwijd onderzoek van IBM bij 26.000 consumenten wijst uit dat er steeds vaker meerdere verkoopkanalen gebruikt worden bij het shoppen. Ze combineren online, mobiel en offline, naargelang hun behoeften op het moment van aankoop.

80 procent van de 26.000 bevraagden gaf aan zijn meest recente aankoop in de winkel te hebben gedaan, maar 35 procent weet nog niet of ze hun volgende aankoop in de winkel of online willen doen. 9 procent is vastberaden in de toekomst enkel nog online te shoppen. In webwinkels wordt vooral geshopt naar consumentenelektronica en luxegoederen zoals juwelen en designartikelen, zo blijkt nog uit de studie.

'De consument van vandaag is gesofisticeerder. Hij stapt moeiteloos over van winkel naar webwinkel', zegt Jill Puleri, hoofd van de retail bij IBM. 'Het is zaak voor winkeliers om te zorgen voor een consistente en eenvoudige shopervaring over alle verkoopkanalen heen.'

Om de zogenaamde 'omni-channel shopper' beter te kunnen bedienen, voorziet IBM winkeliers van allerhande nieuwe software: e-commerce software die retailers helpt een zo efficiënt, gestroomlijnd en gepersonaliseerd mogelijke shopervaring te voorzien, software die aan de hand van sociale media weergeeft welke verkoopkanalen het meest effectief zijn, en cloud-software die marketeers in real-time inzicht geeft in het aankooppatroon van consumenten.

Woensdag bleek nog dat online winkelen in de lift zit in België - BeCommerce meldde dat de e-commerce in ons land met bijna 12 procent steeg in 2012. In heel Europa groeide het zelfs met 22 procent.