Het zebrapad - of toch een prototype ervan, want het is nog in de ontwikkelingsfase - lag donderdagochtend eerst aan het Brusselse Noordstation en werd daarna verplaatst naar het Zuidstation. Eerder werd het al in Groningen en Amsterdam uitgeprobeerd. In oktober wordt het officieel voorgesteld in Groningen, zegt Yves Van Seters, woordvoerder van IBM Benelux.

Hoe IBM op het idee kwam? "Twee jaar geleden vroegen we aan kinderen tussen acht en veertien jaar naar hun ideeën om de veiligheid in de stad te verbeteren", zegt Van Seters. "Een tienjarig Nederlands meisje kaartte de soms beperkte zichtbaarheid bij het oversteken aan. Die interessante opmerking heeft tot het idee voor dit oplichtend zebrapad geleid."

Brussels minister van Transport Brigitte Grouwels (CD&V) gaat Mobiel Brussel nu vragen of het systeem ook effectief ingevoerd kan worden in Brussel. "Het is een interessant idee voor voetgangers. Er zouden ongevallen mee vermeden kunnen worden. De zebrapaden zouden bijvoorbeeld kunnen oplichten als er een tram aankomt, omdat trams voorrang hebben op voetgangers. Dit kan nuttig zijn om van Brussel een veiligere stad te maken." (Belga/MI)

Het zebrapad - of toch een prototype ervan, want het is nog in de ontwikkelingsfase - lag donderdagochtend eerst aan het Brusselse Noordstation en werd daarna verplaatst naar het Zuidstation. Eerder werd het al in Groningen en Amsterdam uitgeprobeerd. In oktober wordt het officieel voorgesteld in Groningen, zegt Yves Van Seters, woordvoerder van IBM Benelux.Hoe IBM op het idee kwam? "Twee jaar geleden vroegen we aan kinderen tussen acht en veertien jaar naar hun ideeën om de veiligheid in de stad te verbeteren", zegt Van Seters. "Een tienjarig Nederlands meisje kaartte de soms beperkte zichtbaarheid bij het oversteken aan. Die interessante opmerking heeft tot het idee voor dit oplichtend zebrapad geleid." Brussels minister van Transport Brigitte Grouwels (CD&V) gaat Mobiel Brussel nu vragen of het systeem ook effectief ingevoerd kan worden in Brussel. "Het is een interessant idee voor voetgangers. Er zouden ongevallen mee vermeden kunnen worden. De zebrapaden zouden bijvoorbeeld kunnen oplichten als er een tram aankomt, omdat trams voorrang hebben op voetgangers. Dit kan nuttig zijn om van Brussel een veiligere stad te maken." (Belga/MI)