Ikea verslikt zich in gehaktballen

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Wat aangekondigd werd als een ‘eerste grote, unieke stuntactie op Facebook’, draaide achteraf gezien toch uit op een kleine sisser voor meubelgigant Ikea.

Wat aangekondigd werd als een ‘eerste grote, unieke stuntactie op Facebook’, draaide achteraf gezien toch uit op een kleine sisser voor meubelgigant Ikea.

De ruim 14.000 Facebookgebruikers die zich in een mum van tijd aansloten bij de virtuele fanclub van de Gentse Ikea-vestiging, begonnen al luidop te dromen van ruimte kortingspercentages, cadeaubonnen van honderden euro’s en gratis meubilair. Uiteindelijk bleek de prijs een… gratis portie Zweedse gehaktballen in het Gentse Ikea-restaurant. Weliswaar mét frietjes, een drankje en een klein dessert.

Enigszins teleurgesteld over het gebrek aan een echte vette vis, deden flink wat Ikea-fans toch nog een gooi naar de 1.000 maaltijden die uitgedeeld werden. Het enige wat je hoefde te doen, was jezelf ‘taggen’ op de wedstrijdfoto die op de Ikea-fanpagina geplaatst werd, en hopen dat je bij de eerste 1.000 was. Origineel, zeker, maar de meubelgigant had wel over het hoofd gezien dat er slechts maximaal 50 tags op een foto kunnen geplakt worden.

Uiteindelijk werd dezelfde wedstrijdfoto dan maar meerdere keren geplaatst, tot er in totaal 1.000 porties gehaktballen verdeeld werden. Tot grote vreugde van de winnaars, maar tot grote frustratie van de overige 13.000 fans die hun ongenoegen kenbaar maakten op Facebook en Twitter: te ingewikkelde wedstrijd, foto’s die weer verdwenen, en onduidelijkheid over het reglement. Ondertussen wil Ikea duidelijk lessen leren uit het gehaktballenexperiment en is het een discussie gestart over ‘jouw ideale Ikea Facebook stunt’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content