“In Nederland is rekeningrijden taboe”

© Belga Picture
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

In Leuven is zopas een experiment met rekeningrijden afgerond. 35 proefpersonen reden van eind september tot eind december rond met een toestelletje in hun wagen. Ook bij de Leuvense schepen voor Mobiliteit Dirk Robbeets (sp.a) werd een apparaatje geïnstalleerd. “Rekeningrijden maakt je opmerkzaam”, zegt hij.

In Leuven is zopas een experiment met rekeningrijden afgerond. 35 proefpersonen reden van eind september tot eind december rond met een toestelletje in hun wagen. Ook bij de Leuvense schepen voor Mobiliteit Dirk Robbeets (sp.a) werd een apparaatje geïnstalleerd. “Rekeningrijden maakt je opmerkzaam”, zegt hij.

Het project rond rekeningrijden in Leuven liep meer dan een jaar vertraging op omdat een subsidieaanvraag bij de Vlaamse overheid werd afgewezen. De stad Leuven besliste daarop om de test op eigen kracht te organiseren. Daartoe werd er 50.000 euro aan de kant gezet, gespreid over twee jaar. Na de eerste test is ongeveer de helft van dat bedrag opgesoupeerd. Binnen enkele weken volgt de evaluatie, wordt er nagegaan op welke manier de data kan gebruikt worden, en of er nog een vervolg komt.

Het systeem voor rekeningrijden werd eerder al getest in Eindhoven. Een consortium met onder andere IBM, NXP, Mobistar, Touring en Magicview, wilde dat experiment nog eens overdoen in Leuven.

“Nederland was de voortrekker, en omdat bedrijven als NXP niet alleen in Eindhoven, maar ook in Leuven een vestiging hadden, werd er aan de bierstad gedacht voor een tweede test”, aldus Robbeets. “Ons leek dit een interessant experiment. Al was het maar omdat we op die manier het rijgedrag van enkele inwoners in kaart zouden kunnen brengen.”

NXP heeft namelijk een chip ontwikkeld die de signalen van gps-satellieten opvangt, en de plaats waar de wagen zich bevindt bepaalt. Via een gsm-verbinding worden die gegevens doorgestuurd naar een server. Bij rekeningrijden kan op basis van die informatie het tarief voor een bepaald traject voor een bepaald tijdstip berekend worden.

“Uit de pool van 35 testpersonen gaan we nu twee ‘winnaars’ trekken”, aldus Robbeets, “dat zijn de personen die -theoretisch gesproken- het minst moesten betalen. Alle wegen in het Leuvense werden gecategoriseerd. Op grote wegen zoals de invalswegen betaal je het minst, op de kleine weggetjes het meest. Het schermpje op het toestel in de wagen gaf overal de prijs aan. En ik spreek uit eigen ervaring wanneer ik zeg dat rekeningrijden je erg opmerkzaam maakt over dergelijke dingen. Je gaat je rijgedrag sowieso aanpassen.”

Of Leuven er aan denkt om rekeningrijden straks écht in te voeren? “Dat is niet aan ons”, klinkt het nog. “De wetgeving laat niet toe dat een stad als Leuven zoiets doet op eigen initiatief. In Nederland is rekeningrijden intussen helemaal geschrapt, en bij ons speelt af en toe eens het idee om vrachtwagens te laten betalen op de baan. Concrete initiatieven zijn er voorlopig niet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content