Instagram zou eraan denken om 'likes' weg te halen bij postjes. Dat moet blijken uit screenshots die onderzoeker Jane Manchun Wong op Twitter gooide.

Het huidige systeem laat voor elke post zien hoe populair hij is door de hoeveelheid 'likes' aan te geven. In het geteste systeem zou dat nummer worden verborgen en krijgt de gebruiker nog enkele namen te zien van andere gebruikers die het een leuk bericht vonden. Alleen de maker van het bericht weet daarbij hoeveel keer zijn bericht geliked is. "We willen dat je volgers zich focussen op wat je deelt, niet op hoeveel likes je berichten krijgen", zo staat in de pop-up die bij de test hoort.

Zelfbeeld

Mogelijk past de maatregel in een breder plan om bewuster met sociale media om te gaan. Onderzoekers wijzen er al langer op dat veelvuldig gebruik van sociale media slecht is voor de mentale gezondheid, 'likes' op een bericht zouden dan weer het zelfbeeld naar beneden halen. Het idee daarachter is dat je zelfbeeld bepaald wordt door hoe populair je selfie is, en dat er zo een constante druk komt om nieuwe berichten te posten, en 'geliked' te worden.

Klinkt dus als een vrij milde ingreep, maar als hij doorgaat, zou hij ook het leven van zogeheten 'influencers' een pak lastiger kunnen maken. Instagram is deels groot geworden door deze mensen, die vaak hun brood verdienen met hun populariteit op sociale media. Voor hen is dat nummertje met 'likes' belangrijk, omdat het aangeeft hoeveel ze voor een advertentie kunnen vragen.

Instagram zegt aan verschillende media dat het op dit moment geen testen heeft lopen met het verbergen van likes, maar kan niet bevestigen of ontkennen dat het in het verleden wel dit soort testen heeft uitgevoerd. Aan techblad TechCrunch vertelt het bedrijf dat het "altijd op zoek is naar manieren om de druk op Instagram te verlichten".

Het idee om likes weg te halen is alvast niet nieuw. Ook Twitter zou eraan denken om likes en retweets te verbergen, in hun geval om het platform minder vatbaar te maken voor misbruik en het soort 'kuddementaliteit' waardoor mensen overspoeld worden met negatieve reacties.