Internetboekhandels verkopen vooral bestsellers

© iStock

In de online boekenwinkels verkopen vooral de bestsellers goed. Dat blijkt uit een onderzoek over de onlineverkoop van papieren boeken in Vlaanderen, uitgevoerd door sectororganisatie Boek.be en de Universiteit Antwerpen.

Onderzoekster Hélène Veragten van de UAntwerpen heeft de voorbije maanden een uitgebreide analyse gemaakt van de verkoop van boeken via de internetboekhandels in Vlaanderen tussen 2011 en 2013.

Meer verschillende titels verkocht in fysieke boekhandels

Bij internetboekhandel gaan voornamelijk de bestsellers vlot over de toonbank. Fysieke winkels blijken veel meer verschillende titels te verkopen, ook al worden er online een pak meer verschillende boeken aangeboden.

Opvallend is ook dat de top 20 bij de onlineverkoop sterk verschilt van de top 20 in de boekhandel. Zo verkopen onder meer strips veel minder goed in virtuele boekhandels.

Voorst valt op dat er in de online top 20 een soort revival van de ‘eerste delen’ plaatsvindt op momenten dat er een nieuw deel van een reeks uitkomt. Die trend is niet zichtbaar in de fysieke boekhandel. Dit heeft te maken met het feit dat webwinkels voor reeksen werken met landingspagina’s waar ze ook de vorige delen presenteren.

Literaire fictie is goed voor bijna 43 procent van de totale online verkoop, terwijl dit in de fysieke winkel schommelt rond de 25 procent. Het genre ‘non-fictie informatief’ staat op de tweede plaats bij de meest verkochte boeken online.

Ten slotte worden er via de fysieke boekhandel meer backlist-titels – boeken die al meer dan twee jaar op de markt zijn – verkocht dan via de internetboekhandel.

‘Online boekenwinkel heeft vitrinefunctie voor boekhandel’

Consumenten bezoeken webwinkels kort en doelgericht, terwijl er in de fysieke boekhandel langer gegrasduind wordt. Mensen begeven zich naar de webshops voor de goedkopere prijzen en aanbiedingen, al is de online prijs zelden lager dan in de fysieke boekhandel. De belangrijkste reden hiervoor is dat de grootste speler, bol.com, zich moet houden aan de vaste boekenprijs (in Nederland).

Bijna vier vijfde van de online consumenten geeft toe soms online naar boeken op zoek te gaan om ze vervolgens in een fysieke winkel te gaan kopen – 34 procent doet dit zelfs geregeld. Met andere woorden: een webwinkel heeft een positieve vitrinefunctie voor de boekhandel.

Uit de enquête blijkt ook dat consumenten nog steeds meer tijd en geld besteden aan een fysieke boekhandel dan aan een webwinkel. De reden hiervoor is het gebrek aan iets tastbaars in de webwinkel. Het vormt ook de verklaring waarom mensen nog steeds een boekhandel boven een webwinkel verkiezen. Een bezoek aan een boekhandel roept ook positieve gevoelens op, wat niet het geval is in de webwinkel.

Eén op de drie consumenten bereikt een webwinkel via een zoekmachine. De ranking van een webwinkel in de zoekresultaten van Google is dan ook uitermate belangrijk. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content