Bij Janssens Field Services (JFS) maken ze geen IoT-apparatuur. Wel staan ze met een team van 650 mensen in de Benelux in voor de installatie van allerlei hardware. Tien jaar geleden begon het bedrijf met internetinstallaties. Vandaag plaatst het slimme thermostaten, camera's en andere connectiviteitsoplossingen.

"De eerste wave in IoT zijn de slimme thermostaten," legt Jan Vanhoywegen van JFS uit. "Daar hebben we er intussen een twintigduizendtal van geplaatst," vult operations manager Geeft Van Baelen aan. "We zijn in 2011 al gestart met alarmsystemen, maar echte IoT is nog maar sinds 2 à 3 jaar bezig. Dat begon in kleine hoeveelheden, maar vorig jaar was er al een forse groei en deze winter verwachten we een boom voor slimme thermostaten."

"Er zijn verschillende merken maar een aantal namen, Anna (van Eni), Boxx (van Engie) en Nest staan daar echt sterk. Die grote hoeveelheden gebeuren doorgaans via de energieleveranciers. Onder meer Engie (het vroegere Electrabel, nvdr) en ENI bieden toestellen aan tegen een voordelige prijs en dat maakt het interessant voor consumenten. Zo kan je op elk moment zien hoeveel stroom of gas je verbruikt. Er zijn ook modellen met een aanraakscherm, die werken als een tablet. Je kan ze op termijn dus ook gebruiken om andere zaken aan te sturen, zoals Philips Hue-lampen of een Sonos-speler."

© Nest

Meer dan theromostaten

Van Baelen : "We doen slimme camera's, thermostaten en alarmsystemen met extra functies zodat je die ook aan je smartphone kan koppelen. Maar ook deursloten die je vanop afstand kan openen. Dat is heel interessant voor bedrijven die tijdelijk toegang willen geven aan iemand. We focussen bovendien op elektrische laadpalen. Daar verwachten we de komende jaren een grote groei."

"Combineer huizen met een digitaal slot met pakweg Airbnb. Dan huur je online je digitale toegangssleutel"

Energieleverancier Engie heeft naast het aanbieden van slimme thermostaten sinds kort ook een eigen draadloos IoT-netwerk op basis van Sigfox, ideaal om zulke data te laten doorsturen. "Momenteel werkt dat vooral met slimme meters, maar dat zit in België nog in een vrij embryonale fase." Al denkt JFS graag ver vooruit. Vanhoywegen : "Combineer huizen met een digitaal slot met pakweg Airbnb. Dan huur je online je digitale toegangssleutel en kan je zo binnen op je kamer. Als de hardwarecomponent mee evolueert en fabrikanten dat in de markt zetten, dan gaan we daar zelf ook naar kijken."

De Jungle

Slimme thermostaten lijken zowel bij JFS als daarbuiten het schoolvoorbeeld van IoT bij de gewone consument. Maar het blijft wel een uitdaging voor de installateurs. "In de VS heb je een paar types van verwarmingsketels voor het hele land. In België loopt dat enorm uiteen", zegt Vanhoywegen. Van Baelen : "België is op dat vlak een jungle, een niet gestandaardiseerd land. Daarom nemen we van elke installatie foto's om onze eigen kennisdatabase uit te breiden. We hebben nu ervaring met een duizendtal types, want elk merk heeft ook nog eens zijn eigen varianten."

Vanhoywegen : "Maar dat is net ons businessmodel, we werken samen met de leverancier om het gebruiksvriendelijk te maken voor de eindklant. Dat vraagt ook dat we de kennis van onze mensen zo breed mogelijk maken, met veel opleidingen." Van Baelen : "Als er iets nieuws in de markt opduikt zijn we vaak de eersten om er mee te experimenteren en te kijken wat we kunnen doen."

Dit artikel verscheen op 16/09/16 in de gedrukte versie van Data News.

Bij Janssens Field Services (JFS) maken ze geen IoT-apparatuur. Wel staan ze met een team van 650 mensen in de Benelux in voor de installatie van allerlei hardware. Tien jaar geleden begon het bedrijf met internetinstallaties. Vandaag plaatst het slimme thermostaten, camera's en andere connectiviteitsoplossingen."De eerste wave in IoT zijn de slimme thermostaten," legt Jan Vanhoywegen van JFS uit. "Daar hebben we er intussen een twintigduizendtal van geplaatst," vult operations manager Geeft Van Baelen aan. "We zijn in 2011 al gestart met alarmsystemen, maar echte IoT is nog maar sinds 2 à 3 jaar bezig. Dat begon in kleine hoeveelheden, maar vorig jaar was er al een forse groei en deze winter verwachten we een boom voor slimme thermostaten.""Er zijn verschillende merken maar een aantal namen, Anna (van Eni), Boxx (van Engie) en Nest staan daar echt sterk. Die grote hoeveelheden gebeuren doorgaans via de energieleveranciers. Onder meer Engie (het vroegere Electrabel, nvdr) en ENI bieden toestellen aan tegen een voordelige prijs en dat maakt het interessant voor consumenten. Zo kan je op elk moment zien hoeveel stroom of gas je verbruikt. Er zijn ook modellen met een aanraakscherm, die werken als een tablet. Je kan ze op termijn dus ook gebruiken om andere zaken aan te sturen, zoals Philips Hue-lampen of een Sonos-speler."Meer dan theromostatenVan Baelen : "We doen slimme camera's, thermostaten en alarmsystemen met extra functies zodat je die ook aan je smartphone kan koppelen. Maar ook deursloten die je vanop afstand kan openen. Dat is heel interessant voor bedrijven die tijdelijk toegang willen geven aan iemand. We focussen bovendien op elektrische laadpalen. Daar verwachten we de komende jaren een grote groei."Energieleverancier Engie heeft naast het aanbieden van slimme thermostaten sinds kort ook een eigen draadloos IoT-netwerk op basis van Sigfox, ideaal om zulke data te laten doorsturen. "Momenteel werkt dat vooral met slimme meters, maar dat zit in België nog in een vrij embryonale fase." Al denkt JFS graag ver vooruit. Vanhoywegen : "Combineer huizen met een digitaal slot met pakweg Airbnb. Dan huur je online je digitale toegangssleutel en kan je zo binnen op je kamer. Als de hardwarecomponent mee evolueert en fabrikanten dat in de markt zetten, dan gaan we daar zelf ook naar kijken."De JungleSlimme thermostaten lijken zowel bij JFS als daarbuiten het schoolvoorbeeld van IoT bij de gewone consument. Maar het blijft wel een uitdaging voor de installateurs. "In de VS heb je een paar types van verwarmingsketels voor het hele land. In België loopt dat enorm uiteen", zegt Vanhoywegen. Van Baelen : "België is op dat vlak een jungle, een niet gestandaardiseerd land. Daarom nemen we van elke installatie foto's om onze eigen kennisdatabase uit te breiden. We hebben nu ervaring met een duizendtal types, want elk merk heeft ook nog eens zijn eigen varianten."Vanhoywegen : "Maar dat is net ons businessmodel, we werken samen met de leverancier om het gebruiksvriendelijk te maken voor de eindklant. Dat vraagt ook dat we de kennis van onze mensen zo breed mogelijk maken, met veel opleidingen." Van Baelen : "Als er iets nieuws in de markt opduikt zijn we vaak de eersten om er mee te experimenteren en te kijken wat we kunnen doen."Dit artikel verscheen op 16/09/16 in de gedrukte versie van Data News.