iPad Mini kannibaliseert grote iPad

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

De verkoop van de iPad van 9,7 inch groeit nauwelijks of niet meer, zo blijkt uit cijfers van de Amerikaanse marktonderzoeker IDC. De oorzaak is de populariteit van … de iPad Mini.

Van de originele iPad gaan alsmaar minder exemplaren de deur uit. Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau IDC daalde de verkoop in de VS en Japan met respectievelijk 9 procent en 26 procent in het vierde kwartaal van 2012. In Europa was er wel nog een stijging van 17 procent, maar het jaar voordien bedroeg de toename nog 133 procent.

Dat er minder belangstelling is voor de ‘grote’ iPad, ligt voor een groot deel aan de opkomst van kleinere tablets met een formaat van om en bij de 7 inch, en niet in het minst aan de populariteit van Apple’s eigen iPad Mini. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden 15,7 miljoen grote iPads aan de man gebracht, en 7,2 miljoen Mini’s. De iPad Mini neemt bijna de helft (48 procent) van de totale stijging in iPad-verkopen voor zijn rekening.

Hoewel de kleine iPad zijn grote broer in absolute getallen nog lang niet heeft bijgebeend, is dit toch tamelijk spectaculair voor een apparaat dat nog maar sinds november 2012 in de winkel ligt.

Intussen laaien de geruchten al een tijdje op over een tweede iPad Mini, die in tegenstelling tot het huidige model een Retina-scherm zal meekrijgen. De te verschijnen nieuwe grote iPad zou qua design dan weer wat meer op de Mini gaan gelijken. Details of releasedatum zijn nog niet bekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content