iPad onder druk door concurrenten

Pieterjan Van Leemputten

Apple is met voorsprong marktleider op de tabletmarkt. Maar het marktaandeel en de groei van de iPad begint terug te vallen.

Volgens IDC werden er in de eerste drie maanden van dit jaar 19,5 miljoen iPads verkocht. Dat zijn er een pak meer dan de 8,8 miljoen bij Samsung en de 2,7 miljoen van Asus. Maar op vlak van marktaandeel mag Apple zich wel zorgen maken.

Zo had het bedrijf uit Cupertino vorig jaar (Q1 2012) nog een marktaandeel van 58,1 procent. Vandaag (Q1 2013) is dat gezakt naar 39,6 procent. Bij Samsung stijgt het marktaandeel over dezelfde periode van 11,3 procent naar 17,9 procent. Asus stijgt van 3,1 procent naar 5,5 procent.

Ook op vlak van jaarlijkse groei doet de iPad van Apple het niet slecht, met een groei van 65,3 procent. Maar de tablets van Samsung en Asus werden respectievelijk 282,6 procent en 350 procent populairder.

Markt wordt volwassen

Onlogisch is de evolutie echter niet. De iPad was de eerste populaire tablet op de markt en kreeg daarom van bij de start een gigantisch marktaandeel mee. Nu de markt volwassen wordt en meer aanbieders meerdere tablets uitbrengen, heb je als consument meer keuze dan de iPad en zijn jaarlijkse opvolger.

Die andere merken spelen daar handig op in. Zo heeft Apple nog steeds zijn duur imago mee en brengen anderen zoals Samsung en Asus naast de duurdere tablets ook enkele goedkopere varianten uit.

Microsoft 5{+e} grootste

In de cijfers van IDC zien we overigens ook Microsoft voor het eerst opduiken. Het bedrijf lanceerde vorig jaar zijn Surface tablet en heeft met 900.000 verscheepte exemplaren in het eerste kwartaal een marktaandeel van 1,8 procent veroverd. Daarmee eindigt het op de vijfde plaats in ranglijst net onder Amazon dat met 1,8 miljoen tablets in het eerste kwartaal en een marktaandeel van 3,6 procent de vierde plaats inneemt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content