Pieterjan Van Leemputten
Is Microsoft weer cool?
Een lading toestellen, indrukwekkende demo’s en ‘ohja, Windows 10 gaat keihard’. Microsoft was on a roll afgelopen dinsdag. Een gelukkig toeval of staat het bedrijf klaar voor nieuwe gloriejaren? Een analyse.
Waarom maakt een bedrijf zo afhankelijk van pc-fabrikanten plots een eigen laptop?
Met de Surface Book toont Microsoft een mooi staaltje innovatie. Prachtig design, een nieuwe manier om scherm en toetsenbord van of aan elkaar te koppelen, licht maar tegelijk een machine met flink wat rekenkracht en (in zijn zwaarste uitvoering) zelfs met een Nvidia gpu die de Macbook Pro kan evenaren.
Is Microsoft weer cool?
Wil Microsoft zo zijn eigen partners beconcurreren? Neen. Net zoals bij de eerste Surface wil het tonen wat mogelijk is. Waar het tot tien jaar geleden ging over het aantal cores en hoeveelheid RAM, draait het vandaag om het ideale evenwicht tussen design (strak, dun, mooi), comfort (gebruik, functionaliteit, batterij) en rekenkracht. Microsoft wil tonen waar dat evenwicht ligt en hoopt stiekem dat anderen volgen met nog betere toestellen… Op Windows 10.
Microsoft heeft er alle belang bij dat de laptop nog steeds sexy is.
Wat is het alternatief? Hippe iPads, Gekke Transformer Books van Asus of strakke tablets van Samsung. Leuke toestellen die functies van laptops hebben overgenomen… maar niet op Windows draaien. Microsoft heeft er dus alle belang bij dat het toont dat de laptop nog steeds sexy is.
Het is trouwens geen toeval dat Microsoft de Surface Book vergelijkt met de MacBook Pro. HP, Dell, Acer en Toshiba hebben ook toestellen in die lijn, maar het is diplomatischer om je toestel te vergelijken met dat van een oude rivaal dan met dat van een partner met wie je straks OEM-licenties bespreekt.
Is Hololens de toekomst?
Virtual Reality brengt, net zoals Internet of Things, een nieuwe manier van beleven op gang en met Hololens toont Microsoft dat het wil leiden. Over de kans op succes durven we ons niet uitspreken. Als Microsoft ontwikkelaars kan overtuigen dan mogen we veel verwachten. Het grote minpunt blijft, zoals we bij onze hands-on al aangaven, het gezichtsveld. De demos van Hololens zijn om vingers en duimen af te likken maar de realiteit is dat Hololens niet zo immersive is. Je kijkt als drager naar een geprojecteerd scherm. Dat kan veel dromerige kopers teleurstellen.
Toch is Hololens meer dan een gimmick. Terwijl de laptop weer sexy moet worden, wil het bedrijf ook tonen dat zijn core niet langer ligt bij de combinatie scherm-muis-toetsenbord. En laat virtual reality nu net een domein zijn waar de strijd om de consument nog lang niet is gestreden.
Yet another Windows Phone
Dat is, helaas voor het bedrijf, niet het geval bij smartphones. Microsofts smartphonedivisie is vandaag een gestrand Fins bootje op sleeptouw door de tanker die Windows 10 heet. Ondanks vele toestellen en bijhorende marketing verkiest de consument Android of iOS. Een kip-of-het-ei verhaal. De doorsnee tiener of twintiger wil geen telefoon zonder Snapchat en de doorsnee ontwikkelaar wil niet ontwikkelen voor het derde platform in de rij. Vraag maar aan BlackBerry.
Microsofts smartphonedivisie is vandaag een gestrand Fins bootje.
Maar er is nog een obstakel. De Lumia 950 en 950 XL zijn qua uiterlijk vooral meer van hetzelfde. Leg ze naast hun voorgangers of concurrenten en niemand zal ze opmerken. Waar Microsoft er in slaagt om de laptop weer sexy te maken, zien we bij het design van smartphones meer van hetzelfde.
Ook Apple, Samsung, Huawei en anderen zijn in het zelfde bedje ziek. Ik heb de laatste twee jaren geen toestel gezien dat mijn hart sneller doet slaan. Of keek u uit naar een telefoon die nu ook weet hoe hard u op het scherm drukt? Dan liever een batterij die vier dagen meegaat.
Zit er dan geen innovatie in? Jawel! Elke Windows 10 app draait ook op een Lumia. En elke Lumia kan je omtoveren tot desktopvervanger. Dingen waar Windows-fans van smullen. Maar gaat iedereen daarom een Windows Phone kopen? Gaan Samsung of Huawei Android inruilen voor Windows? Waarschijnlijk niet.
Niet unaniem, wel overal
Maar laat het ontbrekend succes op de smartphonemarkt u niet afleiden van de grote strategie. Microsoft was onder Ballmer een oude reus. Nerdy, traag en vooral niet cool. De overgang van software naar devices & services lijkt dat imago te keren en dat is waar Nadella nu op verderbouwt.
Microsoft wil op elk toestel aanwezig zijn, en als de toestellen niet voldoen dan bouwt het ze zelf wel.
De kern ligt bij Windows, maar omgeven door laptops, tablets, smartphones, activity trackers, sensoren, spelconsoles en holografische helmen. Devices gekoppeld aan de services van de Azure cloud. Microsoft wil op elk mogelijk toestel aanwezig zijn, en als de toestellen op de markt niet voldoen dan bouwt het ze zelf wel.
Dat laatste toont dat Microsoft niet langer de grootste gemene deler opzoekt maar liever nieuw terrein aanboort. Het heeft op veel vlakken de gevoelige plek van de consument gevonden en slaagt er zo in om lang mature producten zoals laptops weer aantrekkelijk te maken op een manier die we vier jaar geleden niet voor mogelijk hielden. Dat verdient applaus.
Je kan voor of tegen Microsoft zijn. Maar je kan niet ontkennen dat ze in Redmond vandaag bijzonder mooie dingen maken die aantonen dat het bedrijf verdomd goed weet waar het mee bezig is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier