De zaak werd door drie vakbonden aangekaart bij de rechtbank in Bologna en draait rond het algoritme dat Deliveroo gebruikt om koeriers opdrachten toe te wijzen. Dat algoritme geeft koeriers een 'reputatiescore', die naar beneden ging als koeriers een opdracht op minder dan 24 uur afzegden. De reden voor die afzegging speelde daarbij niet mee, en dat is in strijd met de Italiaanse arbeidswet, die mensen het recht geeft niet te werken bij bijvoorbeeld ziekte of stakingen.

Deliveroo moet nu een schadevergoeding van 50.000 euro betalen. Het platform zegt in een mededeling dat het het gewraakte reputatiemodel niet meer wordt gebruikt. "Dit arrest verwijst naar een historisch facultatief reserveringsmodel dat vandaag niet wordt gebruikt door Deliveroo in Italië of andere markten, België inbegrepen", zegt Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo. "Koeriers hebben volledige flexibiliteit om te kiezen wanneer ze willen werken, waar ze willen werken, hoe lang of hoe weinig ze dat willen. Dit betekent dat er geen reserveringssysteem is en geen verplichting om bestellingen te accepteren. Dit is net waarom we maandelijk 2000 aanvragen krijgen om als koerier te starten. Meer dan 80% geeft aan dat flexibiliteit de hoofdreden is om als koerier bij te verdienen."

'Gig economy' onder druk

De uitspraak is mogelijk belangrijk, omdat ze vooral in Europa druk zet op algoritmes die door veel van deze 'gig economy' platformen worden gebruikt, en die vaak geen rekening houden met lokale arbeidswetgeving. De laatste maanden spanden vakbonden en chauffeurs meerdere gelijkaardige rechtszaken aan. Voor de rechtbank in Amsterdam loopt bijvoorbeeld een zaak van twee Uber chauffeurs die inzicht willen in de algoritmes die hen ritjes moeten aanbieden, omdat die ook mogelijk discriminerend werken.

(Update: reactie Deliveroo toegevoegd)

De zaak werd door drie vakbonden aangekaart bij de rechtbank in Bologna en draait rond het algoritme dat Deliveroo gebruikt om koeriers opdrachten toe te wijzen. Dat algoritme geeft koeriers een 'reputatiescore', die naar beneden ging als koeriers een opdracht op minder dan 24 uur afzegden. De reden voor die afzegging speelde daarbij niet mee, en dat is in strijd met de Italiaanse arbeidswet, die mensen het recht geeft niet te werken bij bijvoorbeeld ziekte of stakingen.Deliveroo moet nu een schadevergoeding van 50.000 euro betalen. Het platform zegt in een mededeling dat het het gewraakte reputatiemodel niet meer wordt gebruikt. "Dit arrest verwijst naar een historisch facultatief reserveringsmodel dat vandaag niet wordt gebruikt door Deliveroo in Italië of andere markten, België inbegrepen", zegt Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo. "Koeriers hebben volledige flexibiliteit om te kiezen wanneer ze willen werken, waar ze willen werken, hoe lang of hoe weinig ze dat willen. Dit betekent dat er geen reserveringssysteem is en geen verplichting om bestellingen te accepteren. Dit is net waarom we maandelijk 2000 aanvragen krijgen om als koerier te starten. Meer dan 80% geeft aan dat flexibiliteit de hoofdreden is om als koerier bij te verdienen."De uitspraak is mogelijk belangrijk, omdat ze vooral in Europa druk zet op algoritmes die door veel van deze 'gig economy' platformen worden gebruikt, en die vaak geen rekening houden met lokale arbeidswetgeving. De laatste maanden spanden vakbonden en chauffeurs meerdere gelijkaardige rechtszaken aan. Voor de rechtbank in Amsterdam loopt bijvoorbeeld een zaak van twee Uber chauffeurs die inzicht willen in de algoritmes die hen ritjes moeten aanbieden, omdat die ook mogelijk discriminerend werken.(Update: reactie Deliveroo toegevoegd)