KBC commercialiseert zijn artificiële intelligentie

KBC Groep lanceert een nieuwe dochteronderneming, Discai. Daarin worden de toepassingen rond AI van de bank- en verzekeringsgroep verzameld, met het oog op commercialisering ervan. Een eerste toepassing focust op de strijd tegen het witwassen van geld.

KBC had begin 2021 al aangegeven dat het overwoog om eigen technologie ook toegankelijk te maken voor andere bedrijven en organisaties. De toepassingen worden daarvoor dus in een aparte vennootschap ondergebracht. ‘Discai opteert voor een geleidelijke go-to-market-aanpak en zal voor de distributie en integratie van die toepassingen samenwerken met partners’, luidt het. ‘Zo zal KPMG instaan voor het aantrekken van geïnteresseerde B2B-partijen.’

Technologische en regelgevende uitdagingen

‘Binnen KBC hebben we in de voorbije jaren een belangrijke expertise opgebouwd op het vlak van artificiële intelligentie’, stelt groeps-CEO Johan Thijs. ‘Ik ben ervan overtuigd dat de knowhow die we samenbrengen in Discai heel wat bedrijven en organisaties zal kunnen bijstaan in hun zoektocht naar oplossingen voor de technologische en regelgevende uitdagingen die zich in hun domein stellen.’

Bij KBC zijn meer dan honderd werknemers bezig met het ontwikkelen van toepassingen rond artificiële intelligentie. Fabrice Deprez is de CEO van Discia.

Partner Content