KLM steekt iPads in de diepvriezer

De uitrol van iPads voor het vliegend personeel van luchtvaartmaatschappij KLM is voorlopig van de baan. De firma heeft andere financiële prioriteiten.

De uitrol van iPads voor het vliegend personeel van luchtvaartmaatschappij KLM is voorlopig van de baan. De firma heeft andere financiële prioriteiten.

KLM startte op 11 oktober 2011 een proef waarin honderd medewerkers – vijftig piloten en vijftig pursers – een bedrijfs-iPad ontvingen. Nog eens zestig piloten nemen deel aan de proef met hun eigen iPad. De iPads bevatten drie zakelijke apps die het personeel bij het werk ondersteunen.

Zo kunnen piloten de checklist die zij voor vertrek met behulp van de iPad afwerken en de uitkomst direct versturen. Voor het cabinepersoneel vervangt de iPad de uitdraai van passagiersgegevens die kort voor vertrek wordt gemaakt. De iPad biedt meer informatie, plus de mogelijkheid formulieren met informatie over de vlucht digitaal in te vullen en te versturen.

Hoewel de deelnemers aan de proef niet meer anders willen, heeft KLM besloten de iPad niet onder de rest van het vliegend personeel uit te rollen. Dat zou volgens Tim Van Loosbroek, die het testproject leidde, een investering van 3,5 miljoen euro vergen. De luchtvaartmaatschappij bevindt zich op dit ogenblik in zwaar weer: moedermaatschappij Air France-KLM rapporteerde over 2011 een verlies van 809 miljoen euro. “Er is dus even geen geld voor zo’n forse uitgave”, zegt van Loosbroek.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content