“Kmo’s hebben geen PABX nodig”

Het Gentse telecombedrijf Attractel wil via de nieuwe business unit Zalloo VoIP-diensten aanbieden aan thuisgebruikers en kmo’s.

Het Gentse telecombedrijf Attractel wil via de nieuwe business unit Zalloo VoIP-diensten aanbieden aan thuisgebruikers en kmo’s.

Zalloo wil VoIP-diensten aanbieden voor thuisgebruikers en bedrijven, zowel op vaste als mobiele netwerken. Ceo Filip Maertens verduidelijkte tijdens de persvoorstelling dat Zalloo langs de ene kant de prijsbreker wilt zijn, maar dat kwaliteit wel voorop staat. Naar eigen zeggen is er drie jaar kwaliteitsonderzoek aan vooraf gegaan. “Dat AT&T via een SDK-licentie onze technologie gekocht heeft, is het mooiste bewijs dat aan de kwaliteit niet mag getwijfeld worden. Die is beter dan een gsm-gesprek of een telefoon over de vaste lijn”, klonk het.

Voor de thuisgebruiker wil Zalloo telefonie via de vaste lijn vervangen: een internetverbinding is voldoende om voortaan via VoIP te bellen en kostenbesparing te realiseren. Bij bedrijven ziet Filip Maertens in Zalloo zelfs een volwaardig alternatief voor de klassieke telefooncentrale (PABX). “Die kost aan een kmo al gauw 7.000 à 8.000 euro. Een maintenance-contract nog eens 2.000 euro per jaar. Neem dat ze nog een 7-tal ISDN-lijnen hebben: dat kost hen nog eens 210 euro per maand. Zalloo elimineert al deze kosten”, zegt Maertens.

De achterliggende technologie is voor een groot deel in huis ontwikkeld. De twintig r&d-mensen werken overigens in Bulgarije. Zalloo gebruikt het eigen VoIP-platform van Attractel dat ondertussen zijn eigen kunnen al bewezen heeft. Zo’n 800.000 gebruikers zouden er nu al gebruik van maken. Overigens kan het platform ook gekocht worden door OEM-klanten. Die kunnen dan zelf een virtuele VoIP-operator worden.

Aan Zalloo hangt ook een mobiel luik. Via een stukje software op een gsm met Windows Mobile of Symbian, zoekt Zalloo zelf naar de voor de klant goedkoopste verbinding door bijvoorbeeld een gesprek om te leiden naar een lokaal nummer. Vooral voor internationale gesprekken zou dit een flinke besparing kunnen opleveren. Op zich geen nieuwe techniek, erkent Maertens, “maar het verschil met onze concurrenten is dat we aan de klanten niet vragen om daarvoor allerlei ingewikkelde codes in te tikken.” Naar de toekomst toe denkt Filip Maertens onder meer ook aan het uitbouwen van de integratie met sociale netwerken zoals Facebook.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content