KPN werkt aan eigen WhatsApp-variant

© Getty Images/iStockphoto
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Alsmaar meer operatoren brengen zelf chat- en messaging-apps uit. In Nederland werkt KPN aan zo’n eigen alternatief voor het populaire WhatsApp.

KPN gaat nog dit jaar een gratis chatdienst voor smartphones introduceren. Dat bevestigde de provider aan onze Nederlandse collega’s van Tweakers. Het is de bedoeling dat de chatapp compatibel wordt met die van andere providers. Dus ook met bijvoorbeeld Libon, de reeds in november 2012 gelanceerde applicatie van Orange/Mobistar. Dat kan omdat onderliggend gebruik gemaakt wordt van de RCS-standaard. Rich Communications Services wordt door GSMA – het overkoepelende overlegorgaan waarvan meer dan 800 mobiele operatoren lid zijn – naar voor geschoven als de opvolger van sms en mms. Het moet consumenten toelaten om aan ‘instant messaging’ te doen, te chatten en foto’s of video’s te delen over alle toestellen én netwerken heen.

Ook Vodafone heeft ondertussen overigens met Message+ een op RCS gebaseerde app. Dat operatoren nu eigen apps lanceren hoeft niet te verbazen: het is niets meer dan een aanval op reeds bestaande chat- en IM-applicaties zoals het populaire WhatsApp, maar ook op diensten als Facebook Messenger, iMessage (Apple), Google Hangouts, Snapchat, BlackBerry Messenger en Skype.

Het moge duidelijk zijn dat operatoren zich voorbereiden op het leven na de sms. In ons land wordt – mee dankzij de vele bundels met quasi gratis tekstberichten – weliswaar nog druk gesms’t, maar toch lijkt het traditionele tekstbericht ook bij ons stilaan op zijn retour. Dat er dit jaar minder nieuwjaarswensen via sms werden verstuurd, en dat het verbruik van mobiele data daarentegen toenam, is een illustratie daarvan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content