Met drones willen studenten van de UGent de verkeerssituaties op drukke kruispunten in ons land in kaart brengen. De onbemande vliegtuigjes, die een camera aan boord hebben, kunnen van op 60 meter hoogte beelden doorsturen naar de onderzoekers op de begane grond. Daarmee kunnen actuele kaarten gemaakt worden van de verkeersstromen.

"Drones kunnen een gebied op een half uur overvliegen om foto's te nemen. Een uur of twee uur later hebben we een kaart van het gebied ter beschikking", vertelt Johan Bonne van dronereseller Orbit aan Vtm Nieuws.

De drones moeten helpen bij het aanpakken van fileproblemen door de politie of het Agentschap voor Wegen en Verkeer. "Uiteraard is files vermijden en ongevallen voorkomen de opzet", zegt Noor Desmet van de UGent op Vtm. "De drones kunnen ons een beeld geven van waar invoegstroken te lang of te kort zijn of waar een rondpunt beter vervangen zou worden door verkeerslichten."

Met drones willen studenten van de UGent de verkeerssituaties op drukke kruispunten in ons land in kaart brengen. De onbemande vliegtuigjes, die een camera aan boord hebben, kunnen van op 60 meter hoogte beelden doorsturen naar de onderzoekers op de begane grond. Daarmee kunnen actuele kaarten gemaakt worden van de verkeersstromen. "Drones kunnen een gebied op een half uur overvliegen om foto's te nemen. Een uur of twee uur later hebben we een kaart van het gebied ter beschikking", vertelt Johan Bonne van dronereseller Orbit aan Vtm Nieuws. De drones moeten helpen bij het aanpakken van fileproblemen door de politie of het Agentschap voor Wegen en Verkeer. "Uiteraard is files vermijden en ongevallen voorkomen de opzet", zegt Noor Desmet van de UGent op Vtm. "De drones kunnen ons een beeld geven van waar invoegstroken te lang of te kort zijn of waar een rondpunt beter vervangen zou worden door verkeerslichten."