Het concept is ontwikkeld door een groep Duitse en Amerikaanse wetenschappers. De toepassing zou vooral van belang zijn voor robotauto's of semi-robotauto's. Het luistersysteem kan dan automatisch de snelheid aanpassen op basis van de hoeveelheid water op het wegdek. Het bandengeluid blijkt een betere indicatie daarvoor te zijn dan de camera- en beeldanalyse-technologie die nu wordt gebruikt, zeggen de onderzoekers.

Water op het wegdek is een belangrijke oorzaak van ongelukken. De onderzoekers stellen zelfs dat bij 74 procent van de weergerelateerde ongelukken het natte wegdek de belangrijkste factor is. In de VS leidt dat jaarlijks tot 380.000 gewonden en 4.700 verkeersdoden.

Grote nauwkeurigheid

De onderzoekers bouwden hun systeem door onder een reeks verschillende omstandigheden het bandengeluid op te nemen en deze samples na wat voorbereidende stappen te voeden aan een 'long short-term memory recurrent neural network'. De onderzoekers stellen dat daarmee nu in 93,2 procent van de gevallen bij elke snelheid de natheid van wegdek kan worden afgeleid, ook al varieert de snelheid of is er verstoring van het signaal door andere weggebruikers.

Bron: Automatiseringgids

Het concept is ontwikkeld door een groep Duitse en Amerikaanse wetenschappers. De toepassing zou vooral van belang zijn voor robotauto's of semi-robotauto's. Het luistersysteem kan dan automatisch de snelheid aanpassen op basis van de hoeveelheid water op het wegdek. Het bandengeluid blijkt een betere indicatie daarvoor te zijn dan de camera- en beeldanalyse-technologie die nu wordt gebruikt, zeggen de onderzoekers.Water op het wegdek is een belangrijke oorzaak van ongelukken. De onderzoekers stellen zelfs dat bij 74 procent van de weergerelateerde ongelukken het natte wegdek de belangrijkste factor is. In de VS leidt dat jaarlijks tot 380.000 gewonden en 4.700 verkeersdoden.Grote nauwkeurigheidDe onderzoekers bouwden hun systeem door onder een reeks verschillende omstandigheden het bandengeluid op te nemen en deze samples na wat voorbereidende stappen te voeden aan een 'long short-term memory recurrent neural network'. De onderzoekers stellen dat daarmee nu in 93,2 procent van de gevallen bij elke snelheid de natheid van wegdek kan worden afgeleid, ook al varieert de snelheid of is er verstoring van het signaal door andere weggebruikers. Bron: Automatiseringgids