Bij bijna twintig procent van de geteste telefoongesprekken de afgelopen 18 maanden was de kwaliteit onvoldoende. Brix Networks bekeek hiervoor de data die het de afgelopen anderhalf jaar verzamelde op de website [TestYourVoip.com]. Sinds de lancering van de site in maart 2004 lieten bijna 1 miljoen internetgebruikers hun VoIP-verbinding testen.Januari 2005 was de kwaliteit bij 84 procent van de gesprekken een voldoende. In mei 2006 was dit percentage nog 80 procent. Kaynam Hedayet, chief technology officer bij Brix, zei tegen Cnet dat deze afname vooral omdat VoIP moet concurreren met andere diensten, zoals film en muziek, op hetzelfde netwerk. Dat beïnvloedt de kwaliteit, aldus Hedayet.Brix beoordeelde de telefoongesprekken aan de hand van de Mean Opinion Score (MOS). Dit is een indicatie voor de kwaliteit van een telefoongesprek. Eén is het laagste cijfer, vijf het hoogste. Brix noemt de kwaliteit van een telefoongesprek voldoende als de MOS-score 3,6 was of hoger.

Bij bijna twintig procent van de geteste telefoongesprekken de afgelopen 18 maanden was de kwaliteit onvoldoende. Brix Networks bekeek hiervoor de data die het de afgelopen anderhalf jaar verzamelde op de website [TestYourVoip.com]. Sinds de lancering van de site in maart 2004 lieten bijna 1 miljoen internetgebruikers hun VoIP-verbinding testen.Januari 2005 was de kwaliteit bij 84 procent van de gesprekken een voldoende. In mei 2006 was dit percentage nog 80 procent. Kaynam Hedayet, chief technology officer bij Brix, zei tegen Cnet dat deze afname vooral omdat VoIP moet concurreren met andere diensten, zoals film en muziek, op hetzelfde netwerk. Dat beïnvloedt de kwaliteit, aldus Hedayet.Brix beoordeelde de telefoongesprekken aan de hand van de Mean Opinion Score (MOS). Dit is een indicatie voor de kwaliteit van een telefoongesprek. Eén is het laagste cijfer, vijf het hoogste. Brix noemt de kwaliteit van een telefoongesprek voldoende als de MOS-score 3,6 was of hoger.