De sterren staan goed voor de beursgang van de zakelijke netwerksite.

LinkedIn gaat naar verwachting vandaag (woensdag) de New Yorkse beurs op. En het ziet het er goed uit voor de sociale netwerksite. De introductieprijs is al met een derde gestegen tot 42 à 45 dollar per aandeel, waardoor de sociale netwerksite potentieel ruim 400 miljoen dollar kan ophalen. Daardoor zou de marktwaarde van LinkedIn oplopen tot ruim 4,25 miljard dollar.

LinkedIn is een vrij saai, maar veelgebruikt en snel groeiend sociaal netwerk. De database aan cv's en bedrijfsprofielen die het netwerk in huis heeft, is enorm. Maar voorlopig maakt LinkedIn (volgens de Amerikaanse boekhoudregels) trouwens nog nauwelijks winst. Wel verdubbelde de omzet in 2010 tegenover een jaar eerder.

De vraag is of het bedrijf dan eigenlijk wel 4 miljard dollar waard is. Analisten waarschuwen al voor een nieuwe technologiezeepbel, nadat bleek dat de beursgang van de Chinese sociale netwerksite wel een succes was, maar het aandeel nadien stevig inzakte. In de aanloop van deze IPO, maar ook die van Groupon en eventueel later zelfs Facebook, mag dat een belangrijke waarschuwing wezen.

De sterren staan goed voor de beursgang van de zakelijke netwerksite. LinkedIn gaat naar verwachting vandaag (woensdag) de New Yorkse beurs op. En het ziet het er goed uit voor de sociale netwerksite. De introductieprijs is al met een derde gestegen tot 42 à 45 dollar per aandeel, waardoor de sociale netwerksite potentieel ruim 400 miljoen dollar kan ophalen. Daardoor zou de marktwaarde van LinkedIn oplopen tot ruim 4,25 miljard dollar. LinkedIn is een vrij saai, maar veelgebruikt en snel groeiend sociaal netwerk. De database aan cv's en bedrijfsprofielen die het netwerk in huis heeft, is enorm. Maar voorlopig maakt LinkedIn (volgens de Amerikaanse boekhoudregels) trouwens nog nauwelijks winst. Wel verdubbelde de omzet in 2010 tegenover een jaar eerder. De vraag is of het bedrijf dan eigenlijk wel 4 miljard dollar waard is. Analisten waarschuwen al voor een nieuwe technologiezeepbel, nadat bleek dat de beursgang van de Chinese sociale netwerksite wel een succes was, maar het aandeel nadien stevig inzakte. In de aanloop van deze IPO, maar ook die van Groupon en eventueel later zelfs Facebook, mag dat een belangrijke waarschuwing wezen.