LTE zoekt weg naar huiskamer en kantoor

. © .
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Op de CeBIT-beurs wordt flink wat moeite gedaan om LTE te positioneren als …

Long Term Evolution, de opvolger van mobiele 3G-communicatie, wordt op de ict-beurs CeBIT door verscheidene fabrikanten gepositioneerd als een valabel alternatief voor breedbandinternet.

Zo toont T-Systems een 3D-holografische ‘bridge’ die via een LTE-verbinding werkt en zijn verspreid over de beurs heel wat LTE-connected devices terug te vinden. Bij Vodafone zagen we bijvoorbeeld ook een mooie demo waarbij Ericsson-apparatuur ingezet wordt om live televisie-uitzendingen te bekijken via LTE. Of ook nog: een met LTE aangepaste versie van de Vodafone EasyBox om interactief HD-tv te kijken.

Ook de fabrikanten van routers, gateways en draadloze basisstations springen op de technologie. Onder meer AVM en Lancom tonen op hun stand een draadloze router met een ingebouwde LTE-radio. Vooral AVM gooit daarbij hoge ogen. Niet verwonderlijk, want de fabrikant heeft met zijn Fritz!Box gamma een marktaandeel van 57% in Duitsland, en telt zo’n 400 medewerkers met de hoofdzetel in Berlijn. Binnen Europa haalt AVM volgens IDC 17% van de ‘Broadband DSL/Cable CPE’ markt. De grootste is Technicolor (21%) – oftewel het vroegere Thomson. Sagem haalt 14 procent, Zywel 7%, en Motorola en Netgear elk 5%.

Opvallend in die cijfers is trouwens hoe sterk gefragmenteerd de markt is; de resterende 31% wordt verdeeld door ‘Others’ – vaak de ‘box’ die je verplicht moet afnemen bij een operator. AVM toonde zich tijdens de persconferentie nog erg optimistisch over LTE. “Het is nog vroeg, maar LTE kan zeker een derde pijler worden voor breedband naast dsl en kabel, zeker op het platteland”, zei Johannes Nill, ceo van AVM.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content