Afgelopen zomer hebben Schiphol en KLM de nieuwe technologie getest. Op het traject Amsterdam - Narita (Japan) kregen alle koffers een radiochip (rfid) mee. De resultaten waren goed; de chips waren, aldus een woordvoerder, erg betrouwbaar. Wat een algehele invoering nog in de weg staat is het feit dat er op dit moment nog geen internationale standaard is. Zo gebruikte Schiphol bij de proef hoge radiofrequenties, terwijl Delta Airlines - dat een soortgelijke proef had draaien - últrahoge frequenties gebruikte. De IATA (internationale organisatie voor de burgerluchtvaart) is inmiddels wel bezig zo'n internationale standaard te ontwikkelen.

Afgelopen zomer hebben Schiphol en KLM de nieuwe technologie getest. Op het traject Amsterdam - Narita (Japan) kregen alle koffers een radiochip (rfid) mee. De resultaten waren goed; de chips waren, aldus een woordvoerder, erg betrouwbaar. Wat een algehele invoering nog in de weg staat is het feit dat er op dit moment nog geen internationale standaard is. Zo gebruikte Schiphol bij de proef hoge radiofrequenties, terwijl Delta Airlines - dat een soortgelijke proef had draaien - últrahoge frequenties gebruikte. De IATA (internationale organisatie voor de burgerluchtvaart) is inmiddels wel bezig zo'n internationale standaard te ontwikkelen.