Maker camera’s Tesla: ‘Autopilot zoekt grenzen van de veiligheid op’
Mobileye, het bedrijf dat camera’s en software levert aan autofabrikanten, vindt dat de Autopilot van Tesla de grenzen van de veiligheid opzoekt.
Eerder dit jaar stopte Mobileye de samenwerking met Tesla, omdat de fabrikant van elektrische wagens de ‘grenzen van de veiligheid opzocht’ met het ontwerp van de Autopilot-functie, zei de topman van het bedrijf gisteren.
‘Het is niet ontworpen om alle mogelijke ongelukken op een veilige manier op te lossen’, zei de chief technology officer Mobileye tegen Reuters. ‘Het maakt niet uit hoe je het brengt, (Autopilot) is daar niet voor ontworpen. Het een assistent voor de bestuurder, niet een zelfrijdend systeem.’
De veiligheid van de Autopilot van Tesla kwam publiekelijk onder druk te staan door de dodelijke crash van een wagen van het bedrijf in mei. Toen kwam een bestuurder met een Tesla Model S onder een trailer van een vrachtwagen terecht terwijl de functionaliteit aanstond. Tesla schreef toen in een blogpost: ‘noch de Autopilot, noch de bestuurder zagen de witte kant van de trailer tegen de heldere witte lucht, dus de rem werd niet gebruikt.’
‘Geen zelfrijdende auto’
Tesla laat altijd duidelijk weten dat Autopilot geen zelfrijdend systeem is, maar een assistent. Om het systeem nog veiliger te maken heeft de fabrikant daarom een update uitgebracht die strenger is voor chauffeurs. Ze moeten nu regelmatiger het stuur aanraken. Als zij hun gedrag na diverse waarschuwingen niet verbeteren schakelt ‘autosteer’ volledig uit. Het systeem kan pas weer worden aangezet nadat de auto is geparkeerd. Eerder konden chauffeurs minutenlang van het stuur afhouden.
‘Mobileye kon innovatie van Tesla niet volgen’
Elon Musk zegt in een reactie dat het onvermijdelijk was dat Tesla en Mobileye uit elkaar zouden gaan, omdat het Israëlische bedrijf de technologische stappen van Tesla niet kon bijhouden. Tesla gebruikt ook steeds meer technologie die niet van Mobileye afkomstig is. Zo is Autopilot sinds de laatste update meer afhankelijk van de radartechnologie en minder van de camera’s in de wagen. Met de huidige technologie had volgens Musk het dodelijke ongeluk in mei voorkomen kunnen worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier