Marketingmachine rond .vlaanderen, .gent en .brussels komt op gang

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Hoewel het nog minstens tot eind 2014 zal duren eer de eerste nieuwe Belgische extensies opduiken op het internet, wordt de marketingmachine rond .vlaanderen, .gent en .brussels nu al op gang getrokken.

Hoewel het nog minstens tot eind 2014 zal duren eer de eerste nieuwe Belgische extensies opduiken op het internet, wordt de marketingmachine rond .vlaanderen, .gent en .brussels nu al op gang getrokken.

Enkele weken geleden is de grootste verandering sinds de introductie van het domeinnaamsysteem van start gegaan. In de komende maanden zullen er honderden nieuwe internetextensies opduiken op het world wide web, vanuit alle hoeken van de wereld, in alle mogelijke schrifturen.

In totaal werden ruim 1.900 aanvragen ingediend voor ongeveer 1.400 nieuwe extensies bij de internationale domeinbeheerder Icann (de non profit organisatie die de invoering in goede banen leidt). Voor het eerst zijn daar ook merknamen bij (zoals .samsung). Om te kunnen bepalen in welke volgorde de suffixen live mogen gaan, heeft de domeinbeheerder een tijdje geleden een heuse loting georganiseerd.

Vanuit ons land werden er drie aanvragen ingediend, één voor .gent, één voor .vlaanderen en één voor .brussels. De aanvraag voor .gent (een suffix die commercieel geëxploiteerd zal worden door de Gentse hoster Combell) klokte af op de 1.021ste plaats. Dot gent zal dus het eerste nieuwe Belgische top level domein worden dat live kan gaan. Volgens onze berekeningen zou dat ten vroegste in het laatste kwartaal van 2014 zijn.

Dot Vlaanderen (dat er komt op vraag van de Vlaamse overheid) is op de 1.416e plaats in de rangschikking terecht gekomen, en zal naar verwachting pas enkele maanden na .gent kunnen aftrappen. .brussels (een initiatief van Visit Brussels) vervolledigt de Belgische top 3, met een 1.518e plaats.

Offensief

Hoewel er nog veel onzekerheid is over het wanneer (de lancering van de nieuwe internetsuffixen heeft de voorbije jaren onnoemelijk veel vertraging opgelopen, en ook nu nog verloopt alles trager dan voorzien), worden de marketingmachines rond .vlaanderen, .gent en .brussels nu toch al op gang getrokken.

De Brusselse overheid heeft de hoofdstad intussen al volgehangen met affiches en banners waarin het nieuwe logo van het gewest ‘be .brussels’ vervat zit (een logo dat verwijst naar de komende internetsuffix van Brussel); de jongens van Combell hebben een nieuwe website gelanceerd rond .gent, en ook DNS Belgium (de registry achter .be die ook .vlaanderen en .brussels in goede banen zal leiden) plant een marketingoffensief in de komende maanden.

“Het is belangrijk om nog eens goed uit te leggen waarom een domeinnaam zo belangrijk is”, geeft algemeen directeur Philip Du Bois van DNS Belgium een woordje uitleg. “Niet alleen hoef je met een degelijk webadres nauwelijks nog aan search engine optimization te doen, een domeinnaam is ook erg stabiel.”

“Vandaag is het al Facebook en Twitter dat de klok slaat, maar wie zegt dat dat binnen vijf jaar nog zo is?”, vraagt Du Bois zich af. “De jeugd laat Facebook al steeds vaker links liggen, en binnen enkele jaren zit het jonge volkje allicht op een ander platform. Terwijl een domeinnaam, een eigen adres op het internet, super-stabiel is en niet onderhevig aan de waan van de dag.”

Gefaseerde aanpak

Du Bois stipt aan dat er rond elke fase in het lanceringsproces uitvoerig gecommuniceerd zal worden. Voor .vlaanderen en .brussels zal dat proces bestaan uit vier verschillende periodes.

Tijdens een eerste ‘sunrise’-periode kunnen bedrijven, merkhouders, overheden en verenigingen als eersten .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen claimen voor hun websites en e-mailadressen. Die eerste sunrise zou één of twee maanden duren, afhankelijk van de regels bij Icann.

Een tweede, aansluitende sunrise-periode (van één maand) is voor privépersonen. Elke Belg kan dan een .brussels- en een .vlaanderen-domeinnaam aanvragen met daarin zijn of haar achternaam, of een combinatie van voor- en achternaam. Du Bois van verwacht dat veelvoorkomende familienamen het snelst geregistreerd zullen worden.

Gedurende de derde fase (de ‘landrush’) kan iedereen ter wereld zijn .brussels- en .vlaanderen-domein aanvragen, zonder daarbij te moeten aantonen dat hij of zij er aanspraak op maakt. Zoals bij de eerste fase zullen identieke domeinnamen die meer dan één keer aangevraagd zijn, per opbod verkocht worden tijdens een veiling.

Tijdens de laatste fase ten slotte kan iedereen wereldwijd zonder beperkingen en zonder dat er een veiling aan te pas komt .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen registreren.

Een gefaseerde aanpak is nodig om cybersquatting te voorkomen, waarbij speculanten massaal domeinnamen registreren om ze achteraf tegen hoge prijzen te verkopen. Ook .gent zal een dergelijk parcours moeten doorlopen, met hier en daar allicht enkele kleine verschillen (voor .gent zullen er bijvoorbeeld géén veilingen georganiseerd worden).

Maar voor alle duidelijkheid is het dus nog koffiedik kijken wanneer er juist met die eerste sunrise kan worden afgetrapt. Combell en DNS Belgium hopen dat nog voor eind 2014 te kunnen doen (wat in theorie niet onmogelijk is), maar zeker voor .vlaanderen en voor .brussels is een datum ergens in 2015 allicht realistischer.

“Ik geef toe dat er nog veel onzekerheid is over de startdatum en dat de lancering van de eerste nieuwe suffixen vertraging oploopt”, aldus nog De Bois. “Maar van de 1400 dossiers die behandeld moeten worden door Icann zullen er allicht nog heel wat sneuvelen. Dat speelt in ons voordeel, want zo kunnen we misschien toch nog sneller dan voorzien aan de beurt komen.”

Prijs

DNS Belgium bepaalt naar eigen zeggen nog voor het einde van dit jaar de prijzen die het aan zijn agenten wil aanrekenen voor .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen. Verwacht wordt dat de prijs voor de eindgebruikers zal schommelen rond de 25 euro per naam per jaar. Een dot gent zal iets duurder worden, en moet van eigenaar wisselen voor ongeveer 30 euro per naam per jaar, al kan er nog gespeeld worden met die prijspunten afhankelijk van de vraag.

Uit een eerste rondvraag bij enkele registrars (verkopers van domeinnamen) blijkt intussen dat vooral .brussels en .gent interesse opwekken. Bij .vlaanderen worden meer vraagtekens geplaatst. Uit een recente bevraging van BeCommerce voorzitter Patricia Ceysens (Open VLD) bleek al dat er weinig enthousiasme is bij de Vlaamse bedrijven rond die extensie.






Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content