De advocaat van de stichting zegt dat het om een van de grootste gevallen van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens gaat in de geschiedenis van het internet. Volgens hem worden vrijwel alle internetgebruikers geraakt door de praktijken van Oracle en Salesforce. Op basis van het aantal gedupeerden dat zich achter de aanklacht schaart, kan de totale omvang van de schadeclaim oplopen tot meer dan 10 miljard euro.

Gepersonaliseerde advertenties

'Ze verzamelen op grote schaal gegevens van websitebezoekers en combineren die met aanvullende informatie. Zo creëren ze van iedere internetgebruiker een persoonlijk profiel', schrijft The Privacy Collective. Dat profiel zou volgens de claimstichting vervolgens worden gedeeld met andere bedrijven en gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Voor het verzamelen en delen van de persoonsgegevens horen de techreuzen op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) toestemming te vragen.

Volgens de stichting is het voor het eerst dat zo'n massaclaim voor privacyschendingen in Nederland wordt ingediend. Het Financieele Dagblad, dat eerder berichtte over de claim, noemt de stap naar de Nederlandse rechter opvallend omdat privacyschendingen tot nu toe zijn aangepakt door Europese toezichthouders op de AVG-regels.

De advocaat van de stichting zegt dat het om een van de grootste gevallen van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens gaat in de geschiedenis van het internet. Volgens hem worden vrijwel alle internetgebruikers geraakt door de praktijken van Oracle en Salesforce. Op basis van het aantal gedupeerden dat zich achter de aanklacht schaart, kan de totale omvang van de schadeclaim oplopen tot meer dan 10 miljard euro.'Ze verzamelen op grote schaal gegevens van websitebezoekers en combineren die met aanvullende informatie. Zo creëren ze van iedere internetgebruiker een persoonlijk profiel', schrijft The Privacy Collective. Dat profiel zou volgens de claimstichting vervolgens worden gedeeld met andere bedrijven en gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Voor het verzamelen en delen van de persoonsgegevens horen de techreuzen op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) toestemming te vragen.Volgens de stichting is het voor het eerst dat zo'n massaclaim voor privacyschendingen in Nederland wordt ingediend. Het Financieele Dagblad, dat eerder berichtte over de claim, noemt de stap naar de Nederlandse rechter opvallend omdat privacyschendingen tot nu toe zijn aangepakt door Europese toezichthouders op de AVG-regels.