‘Medische apps leiden tot paniek bij patiënten’ (update)

Door het veelvuldige downloaden van gezondheidsapps worden huisartsen de laatste tijd overstelpt met vragen van ongeruste patiënten. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Sinds de coronacrisis hebben veel mensen een gezondheidsapp gedownload, zoals My Nexuz Health, CoZo of Helena. Daarmee kunnen ze zelf hun test­resultaten, medisch dossier en doktersverslagen raadplegen. Maar dat is niet zonder gevolgen, zo blijkt nu.

Huisartsen worden de laatste tijd overstelpt met vragen van ongeruste patiënten. Zij begrijpen de medische taal in de documenten niet of ontdekken via de apps dat ze een tumor hebben.

‘Aanpassing van het systeem gewenst’

‘Een groot probleem is dat als mensen een scan laten doen, ze de beelden al veel vroeger op zo’n online platform kunnen zien dan wij’, zegt Roel Van Giel van huisartsenvereniging Domus Medica. ‘Ze bellen ons dan in ­paniek op.’ Jos Vanhoof van de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten pleit voor een aanpassing van het systeem: ‘Huisdokters moeten kunnen aanvinken dat ze de uitslag gelezen hebben alvorens de patiënt die online te zien krijgt.

Uit een check van Data News blijkt overigens dat niet alle medische apps ziek zijn in het bedje dat door enkele specialisten in Het Nieuwsblad wordt geschetst. Gebruikers van Mynexuzhealth ontvangen na een onderzoek in de regel een mail met inloggegevens. Op de site verschijnt dan de boodschap dat de uitslag (eenmaal bekend) is doorgestuurd naar de arts, maar dat de patiënt het verslag pas kan lezen nadat de arts het heeft vrijgegeven.

Partner Content