Er zijn in 2012 ruim tien keer meer gevallen van fraude met internetbankieren gedetecteerd dan een jaar eerder: 1.003 in 2012 tegenover 94 in 2011. De slachtoffers speelden samengeteld net geen 3 miljoen euro kwijt door de fraude, na aftrek van gerecupereerde bedragen. In 2011 bedroeg het fraudeverlies 'maar' 175.332 euro, en toen werden gerecupereerde bedragen nog niet afgetrokken.

Febelfin wijst erop dat het aantal fraudegevallen nog altijd miniem is in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd. "Dit komt neer op ongeveer 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies", luidt het.

Ook in vergelijking met onze buurlanden vallen de cijfers goed mee, zo merkt de federatie op. Zo was er in de eerste zes maanden van 2012 in Nederland al een fraudeverlies van 27,3 miljoen euro.

De stijging van de fraude is in de eerste plaats toe te schrijven aan phishing, de meest voorkomende vorm van fraude met internetbankieren. Daarbij worden klanten via e-mail en daarna telefonisch gevraagd om hun gegevens door te geven. De fraudeurs doen zich voor als medewerkers van de bank. Een andere veelgebruikte methode is malware. In dit geval worden virussen op de computers van de klant geïnstalleerd.

Febelfin raadt gebruikers van online banking aan hun computer voldoende te beveiligen en niet in te gaan op e-mails of telefoons waarbij gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens of codes. Het is ook aangewezen enkel een elektronische handtekening te zetten voor een opdracht die de gebruiker verwacht of zelf heeft gevraagd. Bij twijfel is het aan te raden de transactie meteen stop te zetten en de bank te contacteren. Tot slot roept Febelfin op om de rekeninguittreksels regelmatig te controleren. (Belga/MI)