Meer dan 1.700 Base-klanten opgelicht

. © AG

Meer dan 1.700 klanten van telecomoperator Base zijn opgelicht door een 0900-nummer, goed voor een bedrag van 13.000 euro. Dat schrijft Le Soir dinsdag. In een spammail die zogezegd van doe-het-zelfketen Brico komt, werden de ontvangers uitgenodigd deel te nemen aan een wedstrijd waarmee ze een aankoopbon van 500 euro kunnen winnen.

Het enige wat ze moesten doen is een telefoonnummer, een 0900-nummer dus, bellen om “enkele vragen te beantwoorden”. In de praktijk kregen de slachtoffers meer dan 300 vragen voorgeschoteld en lag er helemaal geen cadeaubon klaar.

Base trok aan de alarmbel nadat het vier klachten had gekregen van klanten, legt woordvoerder François Bailly uit. Verder onderzoek leerde de operator dat in totaal meer dan 1.700 van hun klanten slachtoffer werden van de oplichting. Bij Proximus en Mobistar, de twee grootste operatoren, klinkt het dat ze geen klachten ontvangen hebben.

De oplichters zagen het geld binnenstromen omdat de slachtoffers zoveel vragen moesten beantwoorden. Het BIPT, de Belgische telecomregulator, heeft het telefoonnummer maandag geblokkeerd. Base zegt dat het machteloos staat tegen fraude door 0900-nummers, omdat het de vaste operatoren zijn die die nummers beheren.

De operator vraagt daarom de oprichting van een soort van kadaster waarin opgenomen wordt wie achter die nummers zit. Maar bij het BIPT zijn ze geen voorstander. “Een operator kan makkelijk achterhalen bij welke operator dat nummer hoort.” (Belga)

Partner Content