43 verschillende bedrijven volgen wie bent en wat je op de tien best bezochte Belgische websites doet. Via trackingcookies volgen ze gebruikers bovendien langs alle sites waar ze actief zijn. Facebook en Google zijn de gekende kampioenen als het op de verzameling van persoonsgegevens komt, maar ook bij het brede publiek onbekende bedrijven als Oracle, Gigya en Gemius verzamelen op ongeziene schaal persoonsgegevens van miljoenen Belgische surfers, zo blijkt uit onderzoek van Apache.

Op de websites van De Standaard (36), DH.be (26) en HLN.be (22) word je door de meeste bedrijven gevolgd. Welke informatie ze precies verzamelen en wat die bedrijven er vervolgens mee doen, verschilt enorm. Dat bleek ook uit onderzoek van de Privacycommissie en imec. Meestal worden de gegevens gebruikt om gepersonaliseerde reclame en content aan te bieden.

Gebrek aan transparantie

De complete intransparantie van deze praktijken is volgens Nederlands specialist Frederik Zuiderveen Borgesius (UvA) een enorm probleem. "Bedrijven waar je nog nooit van gehoord hebt, leggen enorme databanken aan van persoonlijke gegevens. Mocht de politie zoveel gegevens verzamelen over miljoenen mensen: niemand zou dat aanvaarden. Maar één keer die gegevens opgeslagen liggen bij bedrijven, kan de politie of een inlichtingendienst wel toegang eisen."

Helemaal anoniem zijn de gegevens ook niet, in tegenstelling tot wat de meeste dataverzamelaars beweren. Met een IP-adres kan je bijvoorbeeld vaak al te weten komen in welke buurt iemand woont. Het risico op datalekken is bovendien reëel. En discriminatie op basis van die gegevens loert om de hoek. "Het categoriseren van mensen door anonieme algoritmes op basis van dit soort gegevens, kan bestaande ongelijkheden extra aandikken", waarschuwt Zuiderveen Borgesius.

Privacy

"De gegevens van mensen moeten bedachtzaam gebruikt worden. De privacy van mensen is belangrijker dan een reclameboodschap op maat", zegt staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) in een reactie. "Een website mag gerust cookies gebruiken, maar je moet te allen tijde weten wanneer, waar en waarom er cookies worden gebruikt."

De Backer wijst daarbij ook op het belang van de Privacycommissie, wier rol, zo bleek al eerder, hij wil versterken. "Als blijkt dat jij geen controle meer hebt en die gegevens zomaar rondslingeren, dan moet de Privacycommissie optreden. Samen met de nieuwe Europese wetgeving geven we ook de Privacycommissie meer slagkracht op het terrein. De hervorming van de commissie tot een onafhankelijke regulator die, als het nodig is, de juiste sancties kan nemen, ook tegen internationale spelers, is daarbij een eerste stap. We versterken ook de Europese en internationale wetgeving en samenwerking tussen gegevensautorititeiten om misbruiken snel en kordaat aan te pakken." (Belga)

43 verschillende bedrijven volgen wie bent en wat je op de tien best bezochte Belgische websites doet. Via trackingcookies volgen ze gebruikers bovendien langs alle sites waar ze actief zijn. Facebook en Google zijn de gekende kampioenen als het op de verzameling van persoonsgegevens komt, maar ook bij het brede publiek onbekende bedrijven als Oracle, Gigya en Gemius verzamelen op ongeziene schaal persoonsgegevens van miljoenen Belgische surfers, zo blijkt uit onderzoek van Apache. Op de websites van De Standaard (36), DH.be (26) en HLN.be (22) word je door de meeste bedrijven gevolgd. Welke informatie ze precies verzamelen en wat die bedrijven er vervolgens mee doen, verschilt enorm. Dat bleek ook uit onderzoek van de Privacycommissie en imec. Meestal worden de gegevens gebruikt om gepersonaliseerde reclame en content aan te bieden. Gebrek aan transparantie De complete intransparantie van deze praktijken is volgens Nederlands specialist Frederik Zuiderveen Borgesius (UvA) een enorm probleem. "Bedrijven waar je nog nooit van gehoord hebt, leggen enorme databanken aan van persoonlijke gegevens. Mocht de politie zoveel gegevens verzamelen over miljoenen mensen: niemand zou dat aanvaarden. Maar één keer die gegevens opgeslagen liggen bij bedrijven, kan de politie of een inlichtingendienst wel toegang eisen." Helemaal anoniem zijn de gegevens ook niet, in tegenstelling tot wat de meeste dataverzamelaars beweren. Met een IP-adres kan je bijvoorbeeld vaak al te weten komen in welke buurt iemand woont. Het risico op datalekken is bovendien reëel. En discriminatie op basis van die gegevens loert om de hoek. "Het categoriseren van mensen door anonieme algoritmes op basis van dit soort gegevens, kan bestaande ongelijkheden extra aandikken", waarschuwt Zuiderveen Borgesius.Privacy "De gegevens van mensen moeten bedachtzaam gebruikt worden. De privacy van mensen is belangrijker dan een reclameboodschap op maat", zegt staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) in een reactie. "Een website mag gerust cookies gebruiken, maar je moet te allen tijde weten wanneer, waar en waarom er cookies worden gebruikt." De Backer wijst daarbij ook op het belang van de Privacycommissie, wier rol, zo bleek al eerder, hij wil versterken. "Als blijkt dat jij geen controle meer hebt en die gegevens zomaar rondslingeren, dan moet de Privacycommissie optreden. Samen met de nieuwe Europese wetgeving geven we ook de Privacycommissie meer slagkracht op het terrein. De hervorming van de commissie tot een onafhankelijke regulator die, als het nodig is, de juiste sancties kan nemen, ook tegen internationale spelers, is daarbij een eerste stap. We versterken ook de Europese en internationale wetgeving en samenwerking tussen gegevensautorititeiten om misbruiken snel en kordaat aan te pakken." (Belga)