Meer studenten kiezen technologieopleiding

© istock
Pieterjan Van Leemputten

Het aantal inschrijvingen voor technologiestudies ligt in de eerste week van de inschrijvingen drie procent hoger dan vorig jaar. Maar Agoria hoopt dat het huidig aantal ook in de komende weken stijgt

Het aantal inschrijvingen voor technologiestudies ligt in de eerste week van de inschrijvingen drie procent hoger dan vorig jaar. Maar Agoria hoopt dat het huidig aantal ook in de komende weken stijgt.

Momenteel zijn er 3447 inschrijvingen in de richtingen ICT, professionele bachelor technologie, master industriële wetenschappen & technologie en ingenieurswetenschappen doorheen de Vlaamse hogescholen en universiteiten.

Agoria Vlaanderen, dat de cijfers verzamelt, is blij met de stijging en hoopt dat deze zich blijft doorzetten. “Want de vraag naar technologische geschoold personeel is nog altijd groter dan het aantal kandidaten,” zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. Vorig academiejaar schreven zich 7248 generatiestudenten in voor een technologierichting, toen een lichte stijging van twee procent.’

De organisatie wijst er op dat 94 procent van de studenten met een techdiploma werk vindt binnen het jaar. Want om aan de huidige vraag te voldoen zouden er zeker negenduizend studenten per jaar aan de opleiding moeten beginnen. De voornaamste groei hoopt Agoria Vlaanderen van jonge vrouwen te krijgen. Slechts 9,7 procent van alle technologiestudenten is een vrouw, met de opleiding burgerlijk ingenieur (19,3 procent) als koploper.

Om de instroom te stimuleren start de organisatie met de campagne Because I’m Techie! Hierbij gat het tot eind september op zoek naar een jongen en een meisje die het gezicht willen worden van de campagne om jongeren aan te motiveren om voor technologie te kiezen.

In het eerstvolgende nummer van Data News (5 september) volgen we de digitalisering in het onderwijs en kijken we zowel naar iPads in de klas als het gebruik van digitale schoolborden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content