Met deze phishingmail worden Proximusklanten opgelicht

© BELGA
Pieterjan Van Leemputten

Phishers proberen klanten van Proximus op te lichten met mails waarin staat dat hun domiciliëring is mislukt. Wie de mail ontvangt gaat er best niet op in.

“Uw domiciliëring van de maand februari is mislukt.” Met die opener proberen oplichters de aandacht van Proximusklanten te trekken. De brief waarschuwt dat er iets is foutgelopen met de domiciliëring van hun betaling en vraagt dat klanten alsnog zelf betalen.

Wie daarop ingaat betaalt echter niet Proximus, maar wel de oplichters. Zo kunnen klanten zogezegd het bedrag online via Bancontact betalen. Maar in praktijk verdwijnt het geld in de zakken van criminelen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat slachtoffers kan misleiden is dat de mail grotendeels in correct Nederlands is opgesteld en ook het nieuwe logo van Proximus gebruikt. Bovendien dreigt de brief met extra kosten indien de ontvanger niet betaalt. Maar wie ervaring heeft met phishing kan al snel zien dat de mail in kwestie vals is. Zo vragen de oplichters om een hotmailadres in te geven als hun eigen adres.

Wie de mail ontvangt doet best niets behalve de mail verwijderen. Klik niet op de betalingslinks en geef de oplichters geen antwoord. Ook met uw betaling aan Proximus is niets aan de hand gezien de oplichters dergelijke berichten vooral massaal uitsturen in de hoop dat enkele personen er intrappen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content