Microsoft schrijft reclamebedrijf AQuantive af

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Microsoft schrijft de onlinereclame-afdeling af voor ruim 6,2 miljard dollar.

Niet alles wat Microsoft aanraakt, verandert automatisch in goud. Het Amerikaanse softwarebedrijf moet bekennen dat de overname van het onlinereclamebedrijf AQuantive geen succes geworden is. Microsoft schrijft de afdeling nu boekhoudkundig af voor ruim 6,2 miljard dollar. In 2007 betaalde Microsoft nog 6,3 miljard dollar om AQuantive in handen te krijgen.

AQuantive was op dat moment een van de grote jongens die reclameadvertenties op internet verkocht. De overname van aQuantive volgde toen kort nadat Microsofts concurrent Google DoubleClick kocht voor 3,1 miljard dollar. Ook Microsoft aasde op DoubleClick. Yahoo had in 2007 ook al reclamebedrijf Right Media in handen gekregen.

Maar nu laat Microsoft dus weten dat het AQuantive afschrijft “omdat de acquisitie niet voor de verwachte versnelling in de groei zorgde.” Microsoft gaat er van uit dat de online reclamepoot niet de groei- en winstverwachtingen kan inlossen, ook al toonde volgens Microsoft AQuantive de laatste tijd opnieuw een licht stijgende grafiek. Ook al weegt de afschrijving op de resultaten van het vierde kwartaal, toch verwacht Microsoft niet dat de afschrijving een negatieve invloed zal hebben op de bedrijfsresultaten voor de rest van het boekjaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content