Mobiele klanten houden Belgacom op koers

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Belgacom is op koers om aan zijn jaarverwachtingen te voldoen, en presteert iets beter dan verwacht. De focus op het werven van mobiele klanten lijkt zijn vruchten af te werpen: in het tweede kwartaal kwamen er 46.000 nieuwe klanten bij.

Belgacom is op koers om aan zijn jaarverwachtingen te voldoen, en presteert iets beter dan verwacht. De focus op het werven van mobiele klanten lijkt zijn vruchten af te werpen: in het tweede kwartaal kwamen er 46.000 nieuwe klanten bij. De hele Belgacom groep liet in het tweede kwartaal een omzet optekenen van 1.583 miljoen euro, of een daling van 1,7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De daling zou toe te schrijven zijn aan de impact van de regelgeving en dan vooral aan de impact van de mobiele tariefaanpassingen. De daling wordt wel voor een stuk gecompenseerd door solide opbrengsten uit vaste producten en een beperkte groei bij BICS.

In de consumentendivisie daalde de omzet met 1,8 procent, de bedrijfsdivisie liet een daling van 0,7 procent optekenen. Belgacom International Carrier Services (BICS) boekte zoals reeds aangestipt een beperkte omzetgroei van 0,9 procent.

Belgacom rapporteert voor het tweede kwartaal een ebitda van 430 miljoen euro. Dat is 1,9 procent lager dan in dezelfde periode van 2012, maar wel beter dan wat de analisten hadden voorspeld. Zij waren uitgegaan van een ebitda van ‘slechts’ 414 miljoen euro.

Op vergelijkbare basis, afgezien van een eenmalige boekhoudkundige aanpassing in 2012, lag de groepsebitda wel 9 procent lager. Naast de impact van de regelgeving weerspiegelt die lagere ebitda ook de druk op de marge bij mobile en de hogere abonneewervingskosten (SAC) in het consumenten-segment.

Netto hield Belgacom in het tweede kwartaal 155 miljoen euro over, dat is ook meer dan wat verwacht werd.

Belgacom blijft zo op koers om de jaarverwachtingen waar te maken, meer bepaald met groepsopbrengsten die 1 tot 2 procent lager liggen dan vorig jaar, en een ebitda die 4 tot 6 procent lager ligt dan de aangepaste ebitda van 1,801 miljard euro in 2012.

Mobiel
Opvallend is dat Belgacom haar mobiele klantenbasis fors kon uitbreiden: in het tweede kwartaal kwamen er lieft 46.000 nieuwe klanten bij (+ 128.000 postpaid, – 82.000 prepaid). De operator wijt dat succes aan zijn vereenvoudigde en aantrekkelijke mobiele tariefaanbod, ondersteund door tactische subsidiëringen van smartphones en versterkte marketingcampagnes.

Belgacom TV kreeg er nog eens 16.000 klanten bij, en ook de vaste internetlijnen (+5.000) en de packs (+ 19.000) deden het goed. Het aantal vaste telefoonlijnen daalde wel met 39.000 eenheden.

“Ik ben blij te kunnen stellen dat Belgacoms aanpak van de verstoring van de mobiele markt sinds oktober 2012 tot hiertoe succesvol is gebleken”, aldus ceo Didier Bellens in een persbericht. “Voortbouwend op de gestabiliseerde churnniveaus in het eerste kwartaal hebben we in het tweede kwartaal integraal gefocust op de werving van mobiele klanten.”

“Dankzij ons nieuwe aantrekkelijke en vereenvoudigde mobiele aanbod dat we op 1 april 2013 lanceerden, onze versterkte marketingcampagnes en onze tactische subsidiëringen van smartphones, wonnen we terrein en slaagden we erin onze netto-aangroei van mobiele klanten opnieuw positief te krijgen.”




Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content