Mobistar stopt met televisie en vaste lijn voor consumenten
Mobistar schort de verkoop van internet, vaste telefonie en tv voor nieuwe klanten op. De operator doet dat in afwachting van een gunstigere regulering.
Vanaf 22 mei schort Mobistar de verkoop van internet, vaste telefonie en tv voor de nieuwe residentiële klanten op. Voor bestaande residentiële klanten wil Mobistar wel “de continuïteit van internet en vaste telefoniediensten garanderen”. Mobistar spitst zijn portfolio van vaste lijn producten en diensten voortaan toe op de professionele markt. Het bedrijf wil nu kapitaliseren op de activa van Mobistar Enterprise Services (ex KPN Belgium Business, overgenomen in 2010) en de investeringen versnellen om convergente ip-oplossingen aan te bieden voor vast en mobiel voor alle types van bedrijven.
In een mededeling geeft Mobistar aan dat het momenteel onmogelijk blijkt om binnen de huidige regulering vaste diensten op een rendabele manier aan te bieden door gebruik te maken van het netwerk van Belgacom. In datzelfde bericht zegt Mobistar dat het vertrouwen heeft in de bevoegde overheden om de regulering van de kabelmarkt snel en doeltreffend verder te zetten. Eerder had ceo Jean Marc Harion al een paar keer aangegeven dat hij de openstelling van de (Telenet-)kabel een interessante optie zou vinden om vaste diensten en televisie aan te bieden.
Tv wordt stopgezet
De beslissing heeft overigens geen betrekking op de professionele markt. Mobistar benadrukt dat het zijn investeringen daarin versnelt en dat de operator daar wel nog een hoofdrolspeler wil zijn.
Op 15 september 2013 stopt Mobistar ook met zijn tv-diensten die nooit echt van de grond kwamen. Het bedrijf zal daarom alle klanten tegen eind deze maand contacteren om hen meer uitleg te geven over de alternatieve oplossing voor satelliettelevisie die Mobistar onderhandelde met TéléSAT en TV Vlaanderen .
Mobistar wijst naar regulering
In de mededeling hekelt Mobistar “het tekort aan wederkerigheid van de mededingingsvoorwaarden tussen de markt van de mobiele en de vaste lijn diensten in België.”
“De tarieven van de vaste lijn diensten worden door de historische operator regelmatig ‘geïndexeerd’, terwijl we vaststellen dat de tarieven op de markt van de mobiele telefonie met meer dan 10 % per jaar zakken, en versneld de laatste maanden”, zegt Jean Marc Harion, ceo van Mobistar: een boodschap die hij ook al verkondigde op het jongste Mobile Business congres van Data News.
4G-uitrol prioritair
Mobistar wil nu prioriteit maken van de uitrol van het 4G-netwerk en hoopt nog steeds op de door het BIPT voorgestelde openstelling van de kabel. “De openstelling van de kabel is de beste optie om aan de Belgische consumenten een breedbandverbinding te bieden zonder hen te verplichten om een ‘pack’ te kopen waarvan ze toch niet alle elementen gebruiken”, aldus Jean Marc Harion.
Mobistar vraagt de regulator (het BIPT) nu uitdrukkelijk om de regulering verder te hervormen en ervoor te zorgen dat de kabelbedrijven Telenet en Voo voldoende aantrekkelijke groothandelstarieven opgelegd krijgen, zodat alternatieve operatoren alsnog voor competitie op de Belgische markt kunnen zorgen zonder meteen in ademsnood te komen.
&file=mp4%3A%2FBBT%2Fquote_Mobistar_20130515.mp4&image=http%3A%2F%2Fimages10.knack.be%2Fimages%2Fresized%2F400%2F030%2F333%2F626%2F0%2F0_0_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF%2Fimage%2F4000303336260.jpg&skin=http%3A%2F%2Ftrends.knack.be%2Fstatic%2Fthemis%2Fscripts%2Fgalleria%2Froularta%2Fskins%2Fslim%2Fslim.zip&streamer=rtmpt%3A%2F%2Frtsp.roularta.be%2Fptl-rtsp-roularta%2F
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier