De technische afdeling van Mobistar stelt ongeveer 500 mensen te werk, vooral ingenieurs. Een groot gedeelte van hun diensten zouden uitbesteed kunnen worden. "Momenteel is daarover nog geen enkele beslissing genomen," zegt de woordvoerster van mobistar, Patti Verdoodt, als reactie op de open brief van de vakbonden die gisteren werd verspreid. Daarin vragen zij de aandeelhouders om de directie te overtuigen die plannen te laten varen.Maar Mobistar bevestigt dat het bezig is met een "marktanalyse" rond de opportuniteit van verschillende outsourcingsinitiatieven om kosten te beperken. Het bedrijf ontkent dat het al een formele aanbesteding heeft uitgeschreven, maar in bedekte termen maakt het wel duidelijk dat het al op de hoogte is van de verschillende prijzen en alternatieven. Momenteel wordt het plan geëvalueerd. Na de zomer zou er een beslissing kunnen vallen.Volgens Martin Willems, vakbondafgevaardigde van BBTK bij Mobistar, overweegt de directie verschillende uitbestedingsprojecten, in fases. De eerste fase zou de outsourcing van het beheer van het netwerk (in de brede zin van het woord) behelzen, waaronder het radionetwerk, de applicaties voor transmissie, maar ook de diensten met toegevoegde waarde (sms, mms, web). Het zou gaan over iets minder dan 200 mensen. In een tweede fase zou Mobistar de uitbesteding van de ict-back-office overwegen, nogmaals 100 mensen. In totaal heeft de vakbond het dus over 300 werknemers die bedreigd worden door het outsourcingsspook. Daarbij moeten nog een honderdtal werknemers worden geteld die binnen de Mobistar-groep zullen overgeplaatst worden.

De technische afdeling van Mobistar stelt ongeveer 500 mensen te werk, vooral ingenieurs. Een groot gedeelte van hun diensten zouden uitbesteed kunnen worden. "Momenteel is daarover nog geen enkele beslissing genomen," zegt de woordvoerster van mobistar, Patti Verdoodt, als reactie op de open brief van de vakbonden die gisteren werd verspreid. Daarin vragen zij de aandeelhouders om de directie te overtuigen die plannen te laten varen.Maar Mobistar bevestigt dat het bezig is met een "marktanalyse" rond de opportuniteit van verschillende outsourcingsinitiatieven om kosten te beperken. Het bedrijf ontkent dat het al een formele aanbesteding heeft uitgeschreven, maar in bedekte termen maakt het wel duidelijk dat het al op de hoogte is van de verschillende prijzen en alternatieven. Momenteel wordt het plan geëvalueerd. Na de zomer zou er een beslissing kunnen vallen.Volgens Martin Willems, vakbondafgevaardigde van BBTK bij Mobistar, overweegt de directie verschillende uitbestedingsprojecten, in fases. De eerste fase zou de outsourcing van het beheer van het netwerk (in de brede zin van het woord) behelzen, waaronder het radionetwerk, de applicaties voor transmissie, maar ook de diensten met toegevoegde waarde (sms, mms, web). Het zou gaan over iets minder dan 200 mensen. In een tweede fase zou Mobistar de uitbesteding van de ict-back-office overwegen, nogmaals 100 mensen. In totaal heeft de vakbond het dus over 300 werknemers die bedreigd worden door het outsourcingsspook. Daarbij moeten nog een honderdtal werknemers worden geteld die binnen de Mobistar-groep zullen overgeplaatst worden.