Moederbedrijf Snapchat wil 3 miljard ophalen met beursgang

© Reuters
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Snap Inc., het moederbedrijf achter de socialemedia-app Snapchat, trekt naar de beurs. Daarbij moet het meteen ook de boeken opendoen over het voorbije jaar.

Zoals eerder vermoed werd, trekt Snapchat naar de beurs. De onderneming heeft documenten ingediend voor een notering aan de New York Stock Exchange. Het bedrijf hoopt met de beursgang 3 miljard dollar op te halen. In totaal zou door de marktintroductie aan Snap een prijskaartje van 20 miljard tot 25 miljard dollar komen te hangen.

Het bedrijf is vooral gekend voor Snapchat, waarmee gebruikers elkaar fotoberichtjes kunnen sturen die na enkele seconden weer verdwijnen. De dienst is vooral populair bij tieners en wordt dagelijks door 150 miljoen mensen gebruikt. Vorig jaar besloot het bedrijf zich om te dopen tot ‘Snap’, om duidelijk te maken dat het meer te bieden heeft dan Snapchat alleen.

Het beurssymbool wordt ook al ‘SNAP’. Net als Twitter en Alibaba verkiest Snap de beurs van New York boven technologiebeurs Nasdaq. Die laatste werd lang beschouwd als een evidente keuze voor technologiebedrijven, maar zag zijn reputatie de laatste jaren aangetast door een aantal technische problemen.

Niet winstgevend

Door de publieke beursgang moet het anders redelijk mysterieuze Snap ook de boeken over het afgelopen jaar opendoen. Het rapporteerde een verlies van bijna 515 miljoen dollar, tegen een negatief resultaat van 373 miljoen dollar een jaar eerder. De opbrengsten groeiden wel fors, van bijna 59 miljoen dollar naar ruim 404 miljoen dollar. De eerste grote techbeursgang van het jaar gaat dus, net als bij pakweg Twitter, om een bedrijf dat (nog) niet winstgevend is.

Snap worstelt ondertussen wel om te blijven groeien, nu het steeds meer concurrentie krijgt van Instagram en diens moederbedrijf Facebook. In het eerste en tweede kwartaal van 2016 kon het bedrijfje nog respectievelijk 14 en 17,2 procent meer gebruikers per kwartaal voorleggen. Maar sinds de lancering van Instagram Stories, een directe kloon van Snapchat Stories, is die groei wat afgezwakt. Al legt Snap de schuld zelf ook deels bij ‘performance issues’ voor Android gebruikers.

Uit de documenten leren we ook kleinere dingen, zoals het contract dat Snap met Google Cloud heeft. Snap is een van die start-ups die nu eens niet bij AWS zit. Google Cloud krijgt over vijf jaar 2 miljard dollar van Snap, dat een minimum van 400 miljoen dollar aan clouddiensten moet afnemen per jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content