Discord is vooral gekend als chatplatform voor gamers. Vanuit het idee dat het al bij veel gamers ingeburgerd is, begon het bedrijf in augustus met het verdelen en verkopen van downloadbare pc-spellen. Dat was in de eerste plaats een kleine selectie games, en enkele nieuwe indie spellen.
...

Discord is vooral gekend als chatplatform voor gamers. Vanuit het idee dat het al bij veel gamers ingeburgerd is, begon het bedrijf in augustus met het verdelen en verkopen van downloadbare pc-spellen. Dat was in de eerste plaats een kleine selectie games, en enkele nieuwe indie spellen. Het bedrijf lijkt nu de smaak te pakken te hebben, en doet daar vanaf begin 2019 nog een schep bovenop. Het zal ontwikkelaars toestaan om zelf hun spellen te publiceren, van de inkomsten daarop krijgen de ontwikkelaars negentig procent. Een stevige opslage tegenover de huidige,gangbare 70/30 regel die Discord tot nu toe hanteerde. "Nu blijkt dat het geen 30% kost om in 2018 games te verdelen", zo schrijft Jason Citron, CEO van Discord, in een blog post. Een nieuwe strijd om de gamerNu Discord zich volop op gameverkoop stort, beloven het boeiende tijden te worden in het land van online gameplatformen. Begin december lanceerde Epic, ontwikkelaar van het momenteel razend populaire Fortnite, ook al zijn eigen winkel. Beide willen ze een alternatief bieden voor, voornamelijk, Steam, het gameplatform van ontwikkelaar Valve, dat al enkele jaren heer en meester is in deze sector. Steam had tot voor kort dan ook weinig concurrenten. Grote ontwikkelaars zoals Blizzard onderhouden hun eigen downloadplatform, maar voor kleine ontwikkelaars is dat niet houdbaar. Het kleinere Itch.io biedt een alternatief, maar bedient vooral een erg specifieke niche van indie games. De twee nieuwe platformen beginnen alvast met een brede basis aan gamers, zij het in de vorm van chatgebruikers voor Discord, of van spelers in het Fortnite game bij Epic. Beide platformen willen nu het verschil maken door zo vriendelijk mogelijk te zijn voor de ontwikkelaars, om hen zo te verleiden bij hen te publiceren. Op Epic krijgen ontwikkelaars 88 procent van de inkomsten. Discord belooft nu 90%, "voor alle ontwikkelaars, van klein tot groot", zo meldt het in een blogpost. Die laatste opmerking is een kwinkslag naar het genoemde Steam, dat eind november zijn model aanpaste om de grote blockbusters te plezieren. Steam roomt 30% van de inkomsten af, tenzij een game enorm veel verkoopt. Vanaf 50 miljoen dollar aan inkomsten wordt dat bijvoorbeeld 20%.Daarbij moet wel gezegd dat Steam ondertussen een erg uitgebreid platform is, met een grote gebruikersbasis en een hele resem functies, van online opslag en verregaande security tot automatische updates. Zowel Discord als Epic hebben dus nog een lange weg te gaan.