Monizze verleidt grootwarenhuizen met e-maaltijdcheques

Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Monizze, dat begin september de erkenning kreeg als uitgever van elektronische maaltijdcheques, wordt voortaan aanvaard door zowel Colruyt, Carrefour, Delhaize als Aldi.

Monizze, dat begin september de erkenning kreeg als uitgever van elektronische maaltijdcheques, wordt voortaan aanvaard door zowel Colruyt, Carrefour, Delhaize als Aldi.

Er is al enkele jaren sprake van elektronische maaltijdcheques, die de papieren cheques moeten vervangen voor zowat 1,3 miljoen werknemers in ons land. Met de voordelen van dien voor zowel de handelaars als de werkgevers en werknemers: minder kosten, meer gebruiksgemak, ecologischer, sneller, eenvoudiger, … Dan was het enkel nog wachten tot eind deze zomer, wanneer Edenred, Sodexo en Monizze hun erkenning zouden krijgen als uitgever van e-maaltijdcheques.

De zaken zijn nu eindelijk in een stroomversnelling gekomen: Monizze wordt de enige uitgever die aanvaard is bij Colruyt, Carrefour, Delhaize en Aldi. Daarmee heeft het bedrijf een uniek netwerk in ons land, aangezien 80 procent van de (papieren) maaltijdcheques gebruikt worden in grootwarenhuizen. Na de aanvaarding eind mei bij Colruyt (Okay en Bioplanet incluis) is dat voor Monizze dus ook gelukt bij de rest van de grote spelers op de grootwarenhuismarkt.

Monizze werkt vandaag met een traditionele chipkaart, maar dat zal evolueren naar een contactloze kaart en uiteindelijk zelfs naar mobiele betalingen via gsm of smartphone. Monizze meldt dat de kaart technisch compatibel is met meer dan 120.000 terminals die vandaag dienen voor andere betaalmiddelen als bankkaarten.

Volgens de initiatiefnemers van het project, Jean-Louis Van Houwe en Stéphane Jacobs, heeft het succes te maken met het partnerschap met PayFair. Die bieden een oplossing aan die overeenkomt met de voorwaarden die Comeos gesteld heeft. Comeos vertegenwoordigt de distributie- en dienstensector in België. Monizze wil zo een alternatief vormen voor de gevestigde spelers op vlak van papieren maaltijdcheques, met concurrentiële financiële voorwaarden.

Op termijn hoopt Monizze 15 à 20 procent van de markt in handen te krijgen. In Spanje heeft de outsider tegenover 2 reuzen op 3 jaar tijd in elk geval 25 procent van de markt veroverd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content