Ad blockers, software zoals AdBlock Plus die onder meer banneradvertenties en pop-up op websites tegenhoudt, bestaat al langer. Volgens publieke cijfers van Mozilla gaan gebruikers nu ook vaker proberen om website software tegen te houden die hen van pagina naar pagina volgt. De mogelijkheid om alle trackers uit te schakelen werd toegevoegd in versie 57 van de Firefox browers, die uitkwam in november. Sindsdien is het aantal gebruikers die tracking blokkeren gegroeid van nul naar 1,3 procent. Geen overweldigend aantal, maar wel eentje dat overeenkomt met ongeveer drie miljoen gebruikers. Daar komt bij dat Adblock Plus en uBlock Origin, twee advertentieblokkers, de meest gebruikte plug-ins zijn voor de browser. Een kleine tien procent van alle Firefox-gebruikers, heeft bijvoorbeeld Adblock Plus geïnstalleerd.

Advertenties, en trackers, zijn bij de belangrijkste inkomstenbronnen voor websites, en het model waarop ook platformen als Google of Facebook gebouwd zijn. De laatste jaren is het bewustzijn over privacy, geholpen door schandalen zoals Cambridge Analytica, sterk gestegen. Firefox biedt nu de mogelijkheid om trackers te blokkeren, en ook Apple's Safari heeft een gelijkaardige functionaliteit, genaamd 'intelligent tracking protection'.

Uit het rapport blijkt verder dat Firefox zo'n 250 miljoen maandelijkse gebruikers heeft in augustus van dit jaar, 25 miljoen minder dan een jaar eerder. Zo'n 35 procent van die gebruikers heeft een of meerdere plug-ins. Nog een leuk weetje: in 2018 is Windows 7, onder Firefox-gebruikers op desktop dan toch, nog altijd het meest gebruikte besturingssysteem met 43 procent van de gebruikers. Windows 10 staat op twee met 38 procent. Windows 8.1 is een verre derde met zo'n 8 procent.