Mysterieuze Tesla-concurrent onthult nieuwe wagen op CES
Wie er precies achter zit en over wat voor product we het precies hebben weten we niet, maar komende nacht krijgen we daar antwoord op. Autofabrikant Faraday Future, na vandaag wellicht de grootste concurrent van Tesla, zal dan voor het eerst een conceptauto tonen op CES in Las Vegas.
Rond het bedrijf gingen in 2015 al veel geruchten. Want wie zit er bijvoorbeeld achter het bedrijf? Het lijkt er op dat er geld genoeg is voor de ontwikkeling van een wagen. Daarom werd eerder gedacht dat Apple achter Faraday Future zou zitten, maar dit werd ontkracht. Zeker is dat een deel van dat geld uit China komt. Om precies te zijn bij techmiljardair Jia Yueting vandaan – een man die met zijn investeringen zeer vermogend is geworden. Het bedrijf heeft hierdoor een flink budget om in een voormalig onderzoekslab van Nissan in de VS aan de ontwikkeling van een wagen te werken.
De auto die het bedrijf uit de grond stampt zal voor de consument betaalbaar moeten zijn en onder 500 werknemers zitten tal van mensen met flink wat ervaring. Het mysterieuze bedrijf wist werknemers bij BMW, Ferrari, Lamborghini, General Motors, SpaceX en zelfs Tesla vandaan te plukken.
Vlak voor kerst werd een video op Twitter geplaatst, om de lancering te teasen. Maar veel kwamen we daar nog niet door te weten. Er kwam bijvoorbeeld geen auto in beeld – alleen de schaduw. Wat ons komende nacht te wachten staat is dus nog niet bekend.
So much of the future depends on how we get there. Come with us. https://t.co/2OaZWecNpU
— Faraday Future (@FaradayFuture) December 22, 2015
Volgens de laatste geruchten zal Faraday Future een soort elektrische superwagen tonen. Een auto met 1.000 pk die minder dan 3 seconden nodig heeft om 100 kilometer per uur te halen.
Hey CES/tech/auto ppl, here’s some stuff about Faraday Future’s secretive concept, slated to be unveiled tomorrow. pic.twitter.com/bhHwaFHE4Y
— superannuation (@supererogatory) January 4, 2016
Als de geruchten kloppen zal het echt om een conceptwagen gaan, die niet bereikbaar is voor het grote publiek. Een auto met 1.000 pk zal vermoedelijk ook niet erg betaalbaar zijn – of het dus écht om deze wagen gaat is dus de vraag.
Als we de (vage) woorden van een topman van het bedrijf moeten geloven, zal de wagen nog meer connected zijn dan hij nu in sommige gevallen al is. “Hij moet als je je reis plant al weten dat je dat wil en suggesties doen over plaatsen waar je wil stoppen – als een favoriet restaurant”, zei hij vorige maand tegen The Verge. Hij ziet het ook niet gelijk voor zich dat de wagen één eigenaar zal hebben, een abonnementsdienst is bijvoorbeeld een mogelijkheid.
Vast staat dat de wagen door Richard Kim ontworpen wordt, de man achter de BMW i3 en BMW i8 – twee opvallende wagens.
Voor wie niet kan wachten op de nieuwe wagen: morgenvroeg om 05.00 begint de persconferentie van het bedrijf . Die zal hier live te volgen zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier