De meest frauduleuze telco uit de geschiedenis komt uit de financiële wurggreep tevoorschijn als een frisgewassen tiener na enkele nachtjes fors doorzakken. De herziene rekeningen van 2000 en 2001 toonden aan dat er een gezamenlijk verlies werd gemaakt van liefst 64,5 miljard dollar, terwijl het management een winst van 10 miljard dollar opdiste. Tijdens die 500 beroerde dagen werd 35 miljoen dollar 'uitgewist', waardoor MCI nog maar 6 miljard dollar schulden heeft. De Amerikaanse operator heeft zelfs 5 miljard dollar cash op de bank staan. Twintigduizend banen werden geschrapt en zon honderd toplui gingen de laan uit omdat ze op de één of andere manier bij de gigantische fraude betrokken waren. Uiteindelijk komt MCI zogezegd 'clean' uit het debacle tevoorschijn en dat moet menige telco die het bankroet wel onderging, een doorn in het oog zijn. Dat MCI één van de grootste leveranciers van de Amerikaanse overheid is, zal niet vreemd zijn aan deze gigantische witwasoperatie. Opvallend is trouwens dat de zowat 20 miljoen klanten, waaronder heel wat ondernemingen (80 procent van de inkomsten) trouw gebleven zijn aan een telco die zo schaamteloos zijn cijfers opblies. Ook veel Belgische ondernemingen, onder meer in de financiële sector, bleven scheep gaan met de frauduleuze telco. Niemand durfde, wou geloven dat WorldCom/MCI tenonder zou gaan. Account managers moesten de blijde wederopstanding luidkeels en bij herhaling verkondigen. CEO Michael Capellas spendeerde naar verluidt 1 miljard dollar aan audit-ondernemingen zoals KPMG en Deloitte, advocaten, consultants, adviseurs en pr-bedrijven.Nu MCI er witgewassen en opgeruimd bij staat, kan het misschien ook een gebaar overwegen ten aanzien van al die ondernemingen die de telco vijfhonderd dagen lang trouw gebleven zijn. Hoe dat concreet gestalte moet krijgen, beslist het management van MCI, maar lagere tarieven zouden een mooie beloning zijn.
Na de witwasoperatie
Na 500 dagen van concordaat en chapter 11 bescherming tegen zijn schuldeisers, is MCI, voorheen WorldCom, weer boven water.
De meest frauduleuze telco uit de geschiedenis komt uit de financiële
wurggreep tevoorschijn als een frisgewassen tiener na enkele nachtjes
fors doorzakken. De herziene rekeningen van 2000 en 2001 toonden aan dat
er een gezamenlijk verlies werd gemaakt van liefst 64,5 miljard dollar,
terwijl het management een winst van 10 miljard dollar opdiste. Tijdens
die 500 beroerde dagen werd 35 miljoen dollar 'uitgewist', waardoor MCI
nog maar 6 miljard dollar schulden heeft. De Amerikaanse operator heeft
zelfs 5 miljard dollar cash op de bank staan. Twintigduizend banen
werden geschrapt en zon honderd toplui gingen de laan uit omdat ze op de
één of andere manier bij de gigantische fraude betrokken waren.
Uiteindelijk komt MCI zogezegd 'clean' uit het debacle tevoorschijn en
dat moet menige telco die het bankroet wel onderging, een doorn in het
oog zijn. Dat MCI één van de grootste leveranciers van de Amerikaanse
overheid is, zal niet vreemd zijn aan deze gigantische witwasoperatie.
Opvallend is trouwens dat de zowat 20 miljoen klanten, waaronder heel wat
ondernemingen (80 procent van de inkomsten) trouw gebleven zijn aan een
telco die zo schaamteloos zijn cijfers opblies. Ook veel Belgische
ondernemingen, onder meer in de financiële sector, bleven scheep gaan
met de frauduleuze telco. Niemand durfde, wou geloven dat WorldCom/MCI
tenonder zou gaan. Account managers moesten de blijde wederopstanding
luidkeels en bij herhaling verkondigen. CEO Michael Capellas spendeerde
naar verluidt 1 miljard dollar aan audit-ondernemingen zoals KPMG en
Deloitte, advocaten, consultants, adviseurs en pr-bedrijven.Nu MCI
er witgewassen en opgeruimd bij staat, kan het misschien ook een gebaar
overwegen ten aanzien van al die ondernemingen die de telco vijfhonderd
dagen lang trouw gebleven zijn. Hoe dat concreet gestalte moet krijgen,
beslist het management van MCI, maar lagere tarieven zouden een mooie
beloning zijn.