Neil Young lanceert digitale muziekdienst Pono begin 2014

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Neil Young introduceert begin 2014 een nieuwe digitale muziekdienst, Pono. Die bevat een tool om digitale muziek om te zetten in de analoge geluidskwaliteit van een studio-opname, alsook een online muziekwinkel en een driehoekige iPod-variant.

Het Canadese muziekicoon Neil Young wil komaf maken met de belabberde kwaliteit van mp3-bestanden, en gaat daarom een nieuwe muziekservice genaamd Pono optuigen. Die biedt digitale muziek aan in analoge geluidskwaliteit. Dat heeft Young bekendgemaakt via de Pono-pagina op Facebook.

De conversie van digitaal naar analoog gebeurt via een speciale tool. De bestanden krijgen een geluidskwaliteit van 192 kHz/24-bit. Naast deze tool, bestaat Pono ook uit een online muziekwinkel en een variant op de iPod: een driehoekige, gele muziekspeler waarvan Young in oktober vorig jaar al een prototype toonde. De drager werd geproduceerd door Meridian Audio, een Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in home-entertainmentsystemen en speakers.

In oktober 2012 raakte ook bekend dat de drie majors – Universal, Sony en Warner – met Young in zee gaan. Daarmee is Pono al minstens goed voor een 8.000-tal albums.

“Voor het eerst naar muziek luisteren met Pono voelt als voor het eerst daglicht zien na het verlaten van de cinemazaal op een zonnige dag”, zei Neil Young via Facebook. “Het duurt een seconde om je aan te passen, en daarna kom je terecht in de realiteit, die helder en geweldig gedetailleerd is.”

Over de prijzen en de beschikbaarheid van de Pono-diensten, is nog niets bekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content