Nest Kids creatief met ondernemerschap

Nest Kids gaf jongeren van 9 tot 15 jaar een week lang de kans om hun creativiteit de vrije loop te laten en… te ‘pitchen’ voor consultant McKinsey!

Het team dat aan de basis ligt van Nest’Up, het acceleratieprogramma voor start-ups dat binnenkort aan zijn 3e editie toe is, kwam deze zomer met een nieuw initiatief.

Nest Kids gaf jongeren van 9 tot 15 jaar een week lang de kans om hun creativiteit de vrije loop te laten en… te ‘pitchen’ voor consultant McKinsey!

Het gemak waarmee jonge digital natives iets kunnen ontwikkelen op het web is onthutsend. Dat kon worden vastgesteld tijdens de eerste Nest Kids, een ‘creatieve stage’ van een week waarin een vijftiental jongeren van 9 tot 15 jaar eind augustus een idee konden uitwerken tot een prototype, onder leiding van vijf coaches en enkele experts (op het vlak van programmering, projectbeheer, enz.).

De volwassenen konden discreet op de achtergrond blijven. Bij het begin van de stage kozen de kinderen zelf 3 projecten uit een twaalftal ideeën die werden voorgesteld aan de hand van korte video’s.

Vanaf dinsdag werkten de teams aan het ontwerp van een businessmodel en goten ze hun idee in een eerste vorm. Dat ging verbazingwekkend snel. Op 3-4 dagen tijd ontwikkelde een team bijvoorbeeld Wallobus, een vrij geslaagde applicatie voor mobiele site om de reistijden van de bus te raadplegen. Vanaf dinsdag belde een van de jongeren de Waalse openbaarvervoermaatschappij TEC om hun API te krijgen.

Scoutsite, een tweede project, is een soort van sociaal netwerk voor de scouts, dat vertrekt vanuit concrete problemen. Ook hier konden de kids op het einde van de week een applicatie die zo goed als functioneel was voorstellen aan zeventig ouders en vrienden, door op een behendige manier te werken met WordPress en enkele plugins van sociale netwerken.

Lock8, het 3e project, was meer elektronisch getint en wilde voorwerpen voorzien van pastilles die een signaal uitzenden wanneer ze zoek geraken. Deze jongeren hadden belangstelling voor meer “hardware”-gerichte projecten, waarbij ze beter vertrouwd konden raken met speelse leermiddelen (Lego Mindstorms, LittleBits) die de organisatoren hadden ingevoerd van het Amerikaanse MIT.

Pitchen op 12 jaar voor McKinsey

“Kinderen zijn in principe creatiever dan volwassenen. Wat Nest Kids zo origineel maakt, is dat het een kader en specifieke begeleiding wil bieden zodat kinderen deze creativiteit kunnen botvieren”, aldus Thibaut Claes en Olivier Verbeke, de spilfiguren van deze Nest Kids.

“We hebben het dan nog niet over de oprichting van een onderneming, maar onze deuren (die van Nest’Up voor de ‘groten’) staan open”.

Er worden trouwens ook ontmoetingen gepland tussen de pre(tieners) en de start-ups van Nest’Up om uitwisselingen te bevorderen.

“En daarbij is het helemaal niet zeker dat de groten het meest gaan leren van de kleintjes, grapt Olivier Verbeke. Dat vindt waarschijnlijk ook de baas van McKinsey Belgium, die de 3 teams uitnodigde om hun project te komen pitchen in zijn kantoren in Louvain-la-Neuve.

Gezien het succes, dat niet voor de hand lag in volle “komkommertijd” van de vakantie, wil Nest Kids dit graag nog eens overdoen, in principe tijdens elke schoolvakantie. De bezielende krachten van Nest Kids, die zelf ook een flinke dosis creativiteit bezitten, werken ook aan lessen voor web- en mobiel programmeren die aangepast zijn aan deze leeftijdsgroep.

Ruimer genomen sterkt de Nest Kids-ervaring Olivier Verbeke in de idee dat er zeker programmeerlessen moeten worden opgenomen in het lessenpakket op school, en liefst zo vroeg mogelijk. “Dit is het nieuwe Latijn…”

Kandidaturen voor de 3e editie van Nest’Up, die uitzonderlijk plaatsvindt in Luik, kunnen nog worden ingediend tot 15 september via de website van Nest ‘Up. Op 26 september worden dan de zes teams geselecteerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content