Nieuw wolkenveld bij IBM

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

IBM introduceert nieuwe SmartCloud diensten, onder meer voor het snel bouwen van private clouds.

IBM introduceert nieuwe SmartCloud diensten, onder meer voor het snel bouwen van private clouds. Op de hielen van Oracle introduceert ook IBM een rits SmartCloud services, zowel als uitbreiding van het bestaand aanbod als nieuwe diensten. Zo biedt IBM een nieuwe versie van zijn SmartCloud diensten aan, met nu ook Application services als een Platform-as-a-service aanbod. Beschikbaar in het vierde kwartaal in beta, zal deze dienst volgens IBM voorzien een ‘enterprise grade’ security en een open Java platform, met ‘cross platform support, zonder vendor lock-in’.

De service zal mogelijkheden bieden inzake applicatie lifecycle, het gebruik van de nodige voorzieningen en omgevingen, evenals het beheer van de toepassingen en de integratie met andere oplossingen en systemen. IBM stelt tevens dat de diensten een automatisering van het beheer van SAP-omgevingen in de cloud mogelijk maken.

De Application Services zullen draaien op IBM’s Iaas-aanbod, in casu SmartCloud Enterprise en Enterprise+. Deze laatste ‘public cloud’ service zal tegen eind 2012 wereldwijd beschikbaar zijn.

Voor bedrijven die snel een private cloud (binnen de eigen firewall) willen bouwen, brengt IBM de SmartCloud Foundation productfamilie uit. Deze omvat onder meer de SmartCloud Entry oplossing, met de bouwstenen om private clouds te bouwen op basis van gevirtualiseerde IBM System x en Power hardware. Daarnaast is er ook software voor ‘provisioning’ en ‘monitoring’ van die middelen.

Voorts wil IBM ook het SmartCloud Ecosystem verder uitbrouwen, met partners die de gebruikers kunnen helpen bij het bouwen en invoeren van cloud omgevingen en -toepassingen. In het kader daarvan biedt IBM ook een nieuwe storage-as-a-service dienst aan, geleverd door Nirvanix.

IBM wijst er voorts nog op eerder dit jaar ook een Smarter Commerce on the Cloud dienst werd geïntroduceerd, met het oog op ‘commerce-as-a-service’ en social media marketing.

Met de aankondigingen van onder meer Oracle en IBM is het duidelijk dat de eerste leveranciers van clouddiensten in toenemende mate concurrentie zullen krijgen van bedrijven die allang (huis)leverancier zijn van bedrijven, rechtsreeks of via hun partnerecosysteem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content