Nieuwe Google Analytics levert andere cijfers op

Pieterjan Van Leemputten

Wie op zijn website overstapt van de gewone Google Analytics naar Universal Analytics kan plots voor dezelfde site andere bezoekcijfers vaststellen.

Wie op zijn website overstapt van de gewone Google Analytics naar Universal Analytics kan plots voor dezelfde site andere bezoekcijfers vaststellen.

Universal Analytics, de nieuwe versie van Google Analytics, hanteert een nieuwe meetmethode en geeft webmasters onder andere meer inzicht in hoe bezoekers zich gedragen. Zo is het binnenkort mogelijk om meerdere bezoeken via verschillende toestellen op te volgen.

Webbureau Wijs ging na in welke mate de nieuwe meetmethode een impact had op de cijfers. Hier merkte het na een test op dat Universal Analytics 1 procent meer bezoeken telden ten opzichte van eerdere versies van Google Analytics. Als ze kijken naar het aantal bezoekers, dan is er een daling van 1,3 procent.

Ook het aantal paginaweergaves en unieke paginaweergaves daalden met respectievelijk 2 procent en 0,4 procent terwijl er vijf procent meer nieuwe bezoekers werden genoteerd via Universal Analytics.

Wijs zelf gaat er van uit dat de gewijzigde cijfers te maken hebben met de definities en de manier van berekenen die nu anders gebeurt. Het bureau maakt zich geen zorgen, maar wijst er wel op dat wie overstapt, ook naar een andere tool om webverkeer te analyseren, makkelijk op andere cijfers kan uitkomen dezelfde bezoekers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content