Nieuwe privacymaatregelen van Apple snijden in inkomsten Facebook
Facebook zit in zijn maag met het nieuwe besturingssysteem van de iPhones van Apple, iOS 14. Het socialemediabedrijf vreest lagere inkomsten doordat Apple de privacy van gebruikers beter gaat beschermen.
Apple wil met het nieuwe besturingssysteem voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Daarvoor moet expliciet toestemming worden gevraagd. Facebook gebruikt deze unieke apparaatidentificatie (IDFA) echter om reclames te personaliseren.
Facebook vreest dat de inkomsten bij de tak Audience Network, die zich richt op gerichte advertenties bij onder meer ontwikkelaars, door de aanpassingen tot wel 50 procent lager kunnen uitvallen. Het is niet bekend hoeveel van de totale advertentie-inkomsten van dit onderdeel komt.
Facebook wordt door de aanpassing mogelijk gedwongen om helemaal te stoppen met de ontwikkeling van Audience Network voor besturingssysteem iOS 14, aldus het bedrijf. Volgens Facebook worden met name ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen geraakt.