Nieuwe strategie: Samsung gaat voortaan voor mid- en high end smartphones

© .
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Samsung verandert van koers in de smartphonemarkt, en focust voortaan op mid- en high end telefoons. De goedkope low-end toestellen én de feature phones worden uitgefaseerd.

Samsung verandert van koers in de smartphonemarkt, en focust voortaan op mid- en high end telefoons. De goedkope low-end toestellen én de feature phones worden uitgefaseerd.

Tot voor kort was de strategie van Samsung in de smartphonemarkt duidelijk: het bedrijf zou minstens één toestel hebben voor ieders budget, in elke mogelijke niche, van de allergoedkoopste tot de allerduurste.

Die piste wordt verlaten. Feature phones worden geschrapt uit het Europese gamma, net als de goedkoopste smartphones. De focus wordt herlegd naar toestellen uit het midden-gamma, en naar de absolute toppers.

De redenen voor de demarche zijn van uiteenlopende aard. Smartphonebouwers verdienen het meeste geld met hun high-end toestellen, en minder met de basistelefoons, denk maar aan Apple. De low-end range is dus niet zo lucratief voor Samsung, voor geen enkel merk trouwens.

Bovendien wil Samsung zich meer dan ooit positioneren als een premium smartphone merk (de high-end toestellen worden voortaan trouwens met metaal afgewerkt, om dat nog eens extra in de kijker te plaatsen), en dan passen de allergoedkoopste toestellen niet meer in de line-up.

Product manager telecom Kristof Vanhuffel ziet nog een andere reden. “Het consumentengedrag in Europa verschuift in de richting van de mid- en de high end, het is een beetje een natuurlijke evolutie. Mensen willen een beter toestel, met meer geheugen en vooral met een betere camera. Smartphones worden alsmaar meer gebruikt als camera’s. En dus is het idee van: ik moet geen toestel meer hebben van 100 euro, ik spaar wat langer en geef 200 euro of meer uit.”

“We hebben altijd gedacht dat de prijzen van de toppers uiteindelijk wel zouden gaan dalen”, aldus nog Vanhuffel, “maar je ziet eigenlijk een omgekeerde beweging: consumenten kiezen steeds vaker voor duurdere toestellen. Daar moet je als bedrijf op inspelen.”

Of de markt voor feature phones en spotgoedkope smartphones ook in de opkomende markten aan de Chinezen wordt gelaten, willen we nog weten?

“Daar ligt het voorlopig nog enigszins anders”, klinkt het. “Onze nieuwe strategie is vooral voor de Europese en de Amerikaanse markt. De evolutie zal zich in de komende maanden en jaren voltrekken.”


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content