Nokia investeert in slimme wagens

Pieterjan Van Leemputten

Met een investeringsfonds van honderd miljoen dollar (72 miljoen euro) wil Nokia zijn kaartendienst doen groeien en zich verder richten op connected cars.

Met een investeringsfonds van honderd miljoen dollar (72 miljoen euro) wil Nokia zijn kaartendienst doen groeien en zich verder richten op connected cars.
De netwerkfabrikant maakt via Nokia Growth Partners, zoals het fonds wordt gedoopt, geld vrij voor bedrijven die technologie maken voor connected cars in samenwerking met HERE, de kaartendienst van Nokia. Dit met als doel om het ecosysteem van de navigatieproducten een boost te geven.

“Ons nieuw fonds van honderd miljoen dollar onderstreept onze overtuiging dat de connected car een significante groeimogelijkheid biedt waarbij NGP grote investeringen zal doen,” zegt Nokia’s ceo Rajeev Suri in een verklaring.

Nu het bedrijf zijn telefoonafdeling heeft verkocht aan Microsoft, zet het bedrijf onder meer in op zijn netwerkspecialisatie (Nokia Solutions and Networks, NSN) en op zijn kaartendienst HERE, een gevolg van de overname van Navteq in 2008. Een combinatie van die twee opent mogelijkheden voor Nokia in de autosector, die volgens het Finse bedrijf het nieuwe platform voor technologie zal worden net zoals smarpthones en tablets. Here zal onder meer opduiken in connected cars van BMW.

Al is het bedrijf zeker niet de eerste daarin. Zowat alle autofabrikanten zijn vandaag bezig met een of andere vorm van connectiviteit en ook andere technologiehuizen als Apple, Google, Samsung, Intel en zelfs het Belgische Option hebben oog voor de vierwielers. Dat variëert van de integratie met Google Maps (vandaag al beschikbaar bij Audi) tot wagens die volledig of deels autonoom rijden.

Van dat laatste is de zelfrijdende wagen van Google het bekenste voorbeeld. Maar bijna alle merken zijn er mee bezig. Zo schreven we in december nog in Data News dat de Japanse constructeurs hun zelfrijdende wagen tegen 2020, tijdens de Japanse Olympische Spelen, willen demonstreren. Europa legde jaren geleden al een frequentie vast voor wagens die onderling communiceren. Nokia is dus zeker niet de enige speler die zijn voet tussen de deur wil steken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content