Obama haalt uit naar nepnieuws op Facebook
De Amerikaanse president Barack Obama heeft zich kritisch uitgelaten over de manier waarop Facebook omgaat met nepnieuws.
In het nieuwe media ecosysteem “is alles waar en is niks waar”, vertelt Obama aan de New Yorker, “Een verklaring over klimaatopwarming van een fysicus die de Nobel Prijs gewonnen heeft ziet er op je Facebook pagina exact hetzelfde uit als de verwerping van klimaatopwarming door iemand die betaald wordt door de Koch broertjes (die aan het hoofd staan van een chemicaliën- en petroleumconglomeraat, nvdr.)”
Volgens critici heeft nepnieuws een stevige vinger gehad in de winst van Trump bij de Amerikaanse verkiezingen. Volgens Facebook-CEO Mark Zuckerberg is slecht 1 procent van de artikels die op zijn platform worden gedeeld ook echt nepnieuws. Een analyse van nieuwssite BuzzFeed geeft echter aan dat die kleine hoeveelheid nepnieuws vlak voor de verkiezingen meer gedeeld en besproken werd dan vergelijkbaar nieuws van alle andere media samen. Dezelfde BuzzFeed vond bijvoorbeeld een dorpje in Macedonië, waar enkele tieners grof geld verdienden met nepnieuws. Zij kwamen bijvoorbeeld met de kop dat de paus Trump steunde. Niet waar, maar wel veel gedeeld en dus een goede bron van advertentie-inkomsten.
Sinds de Amerikaanse verkiezingen zijn verschillende techgiganten de strijd aangegaan met nieuwssites die nepnieuws promoten. Google en Facebook zouden bijvoorbeeld stoppen met adverteren op die sites.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier