Ogone neemt Tunz.com over

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Online betalingsspecialist Ogone heeft Tunz.com overgenomen.

Online betalingsspecialist Ogone heeft Tunz.com overgenomen van de oprichters en Belgacom.

Tunz.com werd in 2007 uit de grond gestampt door oprichters Jean Zurstrassen en Grégoire de Streel, die in het verleden ook aan de wieg stonden van Skynet en Keytrade Bank. Het bedrijf is gespecialiseerd in het afhandelen van mobiele betalingen. Tunz .com is in die context officieel erkend door de Nationale Bank als kredietinstelling. Belgacom nam in 2009 een aandeel van 40 procent in Tunz.com en schakelde het bedrijf in voor de uitwerking en het beheer van zijn mobiele betalingsecosysteem PingPing.

Nu koopt Ogone, de Belgische leverancier van online betaaloplossingen, Tunz.com over van de huidige eigenaars. Peter De Caluwe, ceo van Ogone, legt uit dat daar een dubbele reden voor is. “Tot dusver is Ogone altijd een pure technische speler geweest, die als het ware de kassa en betaalterminal van een traditionele winkel in softwareformaat aan de webwinkeliers levert, naast een aanvullende dienst voor fraudebestrijding. Maar omdat er vandaag almaar meer grensoverschrijdende transacties gebeuren, stuiten webhandelaars op het probleem dat er in Europa voor elke markt wel een andere cultuur, een ander betaalgedrag en een andere betaalmethode is. In Europa alleen tellen we meer dan 20 betaalmethodes. Webwinkels moeten daarom vandaag niet alleen een contract met Ogone afsluiten, maar ook nog eens met de banken in elk land, om elke betaalmethode te kunnen ondersteunen. Bovendien is het ook nog eens een heel gedoe om de betalingen die in verschillende landen gebeuren te reconciliëren, om ze op je eigen rekening te doen belanden. Wij ondervinden dat dat een zware barrière creëert voor webwinkeliers, waardoor die al snel teruggrijpen naar enkel kredietkaartbetalingen. Niet ideaal, want zo sluit je een bepaalde groep klanten uit.”

Bij Ogone heerste daarom het idee om een dienst te lanceren, waarbij klanten 1 contract met Ogone afsluiten en het bedrijf dan instaat voor de volledige afhandeling van alles wat met die betaalmethodes en dergelijke te maken heeft. “Maar dat is een financiële dienst, dus daar heb je een licentie voor nodig. Daarom hebben we eerst even samengewerkt met Tunz.com, die een licentie voor mobiele en elektronische betalingen hebben. Toen hebben we beseft dat de stap om Tunz.com gewoon over te nemen eenvoudiger was dan om alles zelf opnieuw op poten te zetten.”

Mobiel Een tweede reden voor de overname is de sterkte van Tunz.com op de markt van mobiele betalingen, een markt waarvoor Ogone een belangrijke toekomst ziet, stelt De Caluwe. “Ok, je kan discussiëren over het succes van PingPing momenteel. Maar dat is een kwestie van de kip of het ei. Wij geloven sterk in het product en hebben daarom ook een commerciële deal afgesloten met Belgacom, waarbij wij mobiele betalingen snel zullen pushen naar ons ecosysteem van 35.000 webwinkeliers. Dat is maar een kwestie van één vinkje aan te duiden in onze oplossing, zodat gebruikers ook online zullen kunnen betalen met hun mobiele toestel, via PingPing. Met Belgacom hebben we een partner die veel mobiele gebruikers kan aanleveren.” De Caluwe maakt zich bovendien sterk dat Ogone ook in het buitenland – Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, … -het nodige ecosysteem heeft om Tunz.com in een soort van ‘white label’-model te kunnen gaan aanbieden.

Financiële details van de overname – die nog moet goedgekeurd worden door de Nationale Bank – werden niet bekend gemaakt. Peter De Caluwe onderstreept wel dat dit een “héél belangrijke overname” is. “Ogone verwerkt vandaag al maar liefst 2 miljard euro aan betalingen per maand. Dat is een massa geld die vandaag niet eens langs onze bankrekening passeert. Op termijn zou dat met deze overname minstens gedeeltelijk het geval kunnen zijn.” Tunz.com en Ogone blijven ook in de toekomst twee gesplitste juridische entiteiten. Vandaag werken er bij Tunz.com ongeveer 10 mensen. Ogone wil daar op korte termijn nog eens 20 à 25 extra medewerkers aan toevoegen. “En dat is nog buiten de 80 andere mensen gerekend die wij dit jaar nog willen aanwerven in België. Maar het is voor ons momenteel erg moeilijk om de juiste mensen te vinden…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content